Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1484

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 24 februari 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Bpost - PostPunten - Vestiging in de stations - Verkoop van tickets van de TEC

postdienst
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
plaatsbewijs
openbaar vervoer

Chronologie

24/2/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Vraag nr. 5-1484 d.d. 24 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Sommige PostPunten verkopen sinds 1 februari 2011 kaarten en abonnementen van de TEC. Dat lijkt tegemoet te komen aan een vraag van de klanten van de TEC aangezien ze dan niet meer zo ver moeten gaan om hun abonnement te verlengen. Het PostPunt lijkt er eveneens voordeel bij te hebben aangezien die dienst het aanbod verruimt, waardoor het aantal PostPuntklanten kan toenemen.

Alvorens een PostPunt op te richten in een gemeente, moet bpost de verkozen gemeenten daarvan op de hoogte stellen. Bpost zou vaak vermelden dat de stations van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een bevoorrechte plaats zijn om een PostPunt op te richten. De opening van PostPunten aan de loketten van kleine stations zou ook gunstig zijn voor het onderhoud ervan. De NMBS zou dat voorstel echter niet genegen zijn.

1) Bevestigt u de terughoudendheid van de NMBS om PostPunten op te richten in de stations? Zo ja, welke redenen worden daarvoor gegeven?

2) Zullen alle PostPunten en de klassieke postkantoren de producten van de TEC verkopen? Welke overeenkomsten zijn gesloten tussen bpost en de TEC?