Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1290

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 10 februari 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Parkeerplaatsen voor personen met een handicap - Ontbreken van het verkeersbord - Misbruik door valide personen

faciliteiten voor gehandicapten
parkeerterrein
bebakening

Chronologie

10/2/2011Verzending vraag
16/3/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1290 d.d. 10 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het verkeersbord E9a, aangevuld met het blauwe pictogram dat een persoon in een rolstoel voorstelt, zorgt voor een wettelijke signalisatie op de openbare weg van parkeerplaatsen voor personen met een handicap. Dit pictogram mag eveneens in een witte kleur op het wegdek worden gereproduceerd. Verder moeten die parkeervakken worden afgebakend door volle witte lijnen. Die bepalingen zijn van toepassing op de openbare weg en op de parkeerzones die daartoe worden gerekend (zoals bijvoorbeeld een marktplein).

Op sommige plaatsen in België is de signalisatie om praktische en andere redenen beperkt tot de grondtekeningen, dus zonder het verkeersbord (E9a). Hierdoor kan de politie onmogelijk verbaliseren indien iemand zonder parkeerkaart op die plaats parkeert. Het gevolg laat zich raden: minder hoffelijke valide burgers negeren de signalisatie en nemen daardoor de plaatsen voor personen met een handicap in.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen.

1) Kent de staatssecretaris die lacune in de wet- en regelgeving? Nam of plant hij maatregelen om de regelgeving te wijzigen teneinde dit euvel te verhelpen? Heeft hij weet van andere initiatieven die de naleving van dit parkeerverbod kunnen handhaven? Kan hij op een aanpassing of een verbetering van de wetgeving een termijn zetten?

2) Veel parkeerplaatsen voor personen met een handicap bevinden zich op privé-eigendom, zoals bijvoorbeeld de parkeerzones van warenhuizen en andere winkels of bedrijven. Warenhuisdirecties kunnen niet worden verplicht om dergelijke verkeersborden te plaatsen. Pleegde hij hierover overleg met de betrokken sectoren? Met welke resultaten?

Antwoord ontvangen op 16 maart 2011 :

1. Met de lacune in de wetgeving bedoelt u waarschijnlijk artikel 11.3, 4° van het ministerieel besluit betreffende de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens. In dat artikel wordt gesteld dat het gebruik van de verkeersborden E9a, E9e of E9f niet verplicht is op de plaatsen waar markeringen op de grond parkeerzones of parkeerplaatsen afbakenen.

Deze markeringen duiden, conform artikel 77.5 van het verkeersreglement, de plaats aan waar de voertuigen moeten staan. In het geval er geen specifieke categorie wordt beoogd, volstaat de markering.

Parkeerplaatsen kunnen echter maar worden voorbehouden voor bepaalde categorieën voertuigen, tijdens bepaalde uren of voor personen met een handicap indien dit is vermeld op een onderbord.

Artikel 70.2.1, 3°,c) van het verkeersreglement stelt dat het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap gebeurt door het bord E9a met onderbord dat een persoon in een rolstoel voorstelt. Hiervan kan niet worden afgeweken.

2. Voor wat betreft de plaatsen die moeten worden voorbehouden op parkings van warenhuizen, winkels en bedrijven verwijs ik naar de gewestelijke stedenbouwkundige voorschriften. Daarin wordt bepaald hoeveel parkeerplaatsen er moeten worden voorbehouden voor personen met een handicap.

In grote lijnen kan worden gesteld dat over de drie gewesten, op grote parkings, gemiddeld ongeveer 4 % van de parkeerplaatsen moet worden voorbehouden voor personen met een handicap.