Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Traject Oostende-Brugge - Oostende - Vertragingen voor het oppakken van vluchtelingen
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
illegale migratie
politie
reizigersvervoer
vervoersduur
9/2/2011 | Verzending vraag |
21/3/2011 | Antwoord |
Begin februari 2011 heb ik via de media vernomen dat er de voorbije drie weken heel wat problemen op de treinlijn tussen Brugge en Oostende waren.
Deze problemen werden veroorzaakt door illegalen. Het gaat om mensen die langs de treinsporen in de aanpalende haven proberen te komen om zich daar in een vrachtwagen richting Groot-Brittannië te verstoppen. Ze worden er afgezet door mensensmokkelaars bij een bosje in de omgeving van het Heilig Hart ziekenhuis. Dan proberen ze om ter hoogte van de Brandariskaai de Oostendse haven binnen te geraken. Daarvoor moeten ze echter de treinsporen over. Elke keer wanneer deze wanhopige mensen een poging ondernemen om de haven te bereiken en ze de spoorlijn oversteken leidt dit tot uren vertraging, een resem afgeschafte treinen en een pak ontevreden reizigers.
Om deze illegalen op een veilige manier op te pakken laat de politie immers, volledig terecht, het treinverkeer op deze lijn stilleggen. Dit probleem zorgt niet alleen voor vertraging op de lijn Oostende-Brugge, maar heeft een heus domino-effect op het hele net.
Structurele maatregelen dringen zich dan ook op.
Om deze problematiek beter te kunnen kaderen, had ik graag volgend cijfermateriaal gekregen:
1) Hoeveel keer per jaar moet de politie ingrijpen op de lijn Oostende-Brugge om vluchtelingen te onderscheppen? Graag kreeg ik de cijfers per jaar en sinds 2005.
2) Hoeveel vluchtelingen worden er jaarlijks opgepakt tijdens deze acties? Ook hier kreeg ik graag de cijfers per jaar en sinds 2005.
3) Om de belasting van deze acties op de politie te meten, had ik ook graag geweten hoeveel agenten er bij zulke acties worden ingezet.
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.
1.-2. Gelieve in de tabel hieronder de beschikbare cijfers te willen vinden:
A: aantal illegalen, aangetroffen in
de trein Gent-Brugge-Oostende, door SPC (federale spoorwegpolitie).
B: aantal illegalen, aangetroffen in en rond station Oostende, door SPC.
C: aantal illegalen, aangetroffen door SPN (federale scheepvaartpolitie).
D: aantal illegalen, aangetroffen door lokale politie Oostende
Jaar |
A |
B |
C |
D |
2006 |
52 |
6 |
898 |
|
2007 |
60 |
10 |
657 |
|
2008 |
58 |
46 |
1 186 |
|
2009 |
75 |
24 |
1 156 |
|
2010 |
87 |
29 |
1 021 |
60 6 |
2011 |
8 |
6 |
|
|
Buiten de punctuele tussenkomsten werden de voorbije jaren verschillende acties ondernomen, gericht op het fenomeen van illegale immigratie in de kuststad. Dergelijke acties werden een viertal keer per jaar georganiseerd en er werd geïntegreerd opgetreden. Dit wil zeggen dat zowel de Federale politie, SPN, SPC, DirCo alsook de lokale politie Oostende, eraan deelnamen, in nauwe samenwerking met de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ).
Sedert 2010 loopt een fenomeengerichte actie, genaamd “MOESSON”. Deze actie beoogt de interceptie van illegalen (met het oog op repatriëring) die in de kusthavens worden aangetroffen.
In 2010 werden 292 personen geïntercepteerd:
Politiedienst |
Aantal |
ZP Oostende |
155 |
SPN Oostende |
125 |
SPC Brugge |
12 |
Totaal |
292 |
Ook werden in 2010 inspanningen geleverd onder leiding van de Directeur Coördinator van Brugge door specifieke acties te organiseren tijdens het project ‘HERMES’ in het kader van het Europees Voorzitterschap. Zowel lokale als federale politiediensten hebben hieraan deelgenomen.
3. De belasting op de politie voor dit fenomeen is moeilijk te meten. Er zijn in de eerste plaats de tussenkomsten voor illegalen die vanuit de trein in Oostende toekomen en die geen geldig vervoersbewijs op zak hadden. Anderzijds zijn er ook de dagelijkse tussenkomsten van illegalen die in de omgeving van het station worden opgepakt en die trachten de haven te bereiken.
Voor het overgrote deel valt deze inzet dus binnen de reguliere werking van de politiediensten, maar dan met als nadeel dat die reguliere ploeg niet onmiddellijk meer kan worden ingezet voor andere opdrachten.
De minimale inzet per intercepte bedraagt gemiddeld twee inspecteurs à rato van minimaal 4 uur (voor overbrenging, procedure DVZ, opstellen PV, enzovoort).
Voor de specifieke acties die werden opgezet, kunnen we gemiddeld rekenen op een 15 à 20-tal politiemensen per actie. Deze acties worden dus een viertal keer per jaar georganiseerd.