Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Veiligheid - Negatie van rode seinlichten
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
veiligheid van het vervoer
bebakening
4/2/2011 | Verzending vraag |
7/12/2011 | Dossier gesloten |
De Commissie-Buizingen vermeldt dat er in 2010 honderddertig keren door een rood sein werd gereden. In 2009 bedroeg dit aantal honderd zeventien en in 2005 geen zeventig keer. Ongeacht het nog steeds ontbreken van een performant automatisch stopsysteem, eist deze verontrustende stijging de hoogst mogelijke aandacht. Elke keer een rood sein wordt genegeerd, dreigt een catastrofe, maar zelfs zonder menselijke of materiële schade zorgt elke overtreding voor een kettingreactie aan vertragingen.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) De geachte minister is ongetwijfeld op de hoogte van deze evolutie. Waaraan is deze onrustbarende stijging van het negeren van rode seinlichten te wijten? Ligt dit aan:
a) een onvolkomen vorming en training; en / of
b) een te hoge werkdruk; en / of
c) onoordeelkundig geplaatste seinlichten of, in een mogelijk algemene conclusie, zijn deze euvels niet te vermijden zonder een volautomatisch systeem en moeten we tot die tijd maar hopen dat er verder geen catastrofes gebeuren?
2) Welke concrete maatregelen nam of plant zij om de treinbestuurders meer alert te maken voor het respecteren van de signalisatie? Werd de vorming en training uitgebreid? Werd de infrastructuur aangepast, bijvoorbeeld qua zichtbaarheid en het opvallen van deze lichten?
3) Kan zij ons waarborgen en in alle eerlijkheid verklaren dat de gebruikers van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) qua veiligheid in alle rust mogen reizen, dat de veiligheid optimaal wordt ingevuld en dat de calamiteiten die onder andere in de media worden weergegeven totaal verwaarloosbare uitzonderingen zijn die absoluut geen claim leggen op de veiligheid van de treinreizigers?