Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-119

van Bart Laeremans (Vlaams Belang) d.d. 3 september 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Treinramp Buizingen - Intern onderzoek - Resultaten

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
ongeval bij het vervoer
veiligheid van het vervoer

Chronologie

3/9/2010Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4439

Vraag nr. 5-119 d.d. 3 september 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Zes maanden na de ramp van Buizingen vernam ik graag of het interne onderzoek van de NMBS heeft geleid tot het vaststellen van de oorzaak van de ramp. Het is alleszins duidelijk dat de stoptrein richting Halle bij het oversteken van de middensporen een sneltrein richting Brussel heeft geramd. De vraag kan worden gesteld waarom die stoptrein op het rechterbuitenspoor reed. In normale omstandigheden zou die trein immers op het linkerbuitenspoor moeten hebben gereden. Klaarblijkelijk zou dat altijd het geval zijn.

Waarom werd bij de verdubbeling van het aantal sporen het linkerbuitenspoor niet meteen voorbehouden voor de stoptreinen richting Halle? Nu is daar altijd een zeer gevaarlijk "dwarsen" van de middensporen nodig.

Welke maatregelen heeft de NMBS ondertussen getroffen om de veiligheid te verhogen?