Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11198

van Dominique Tilmans (MR) d.d. 26 februari 2014

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

de vliegscholen voor drones of ultralichte motorluchtvaartuigen en de wetgeving hieromtrent

drone
vliegtuig
nieuwe technologie
luchtverkeer

Chronologie

26/2/2014Verzending vraag
7/5/2014Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4737

Vraag nr. 5-11198 d.d. 26 februari 2014 : (Vraag gesteld in het Frans)

Volgens het Directoraat-generaal Luchtvaart is het gebruik van drones voor commerciële doeleinden in België en in Europa verboden. Er zijn strategische zones in België waar privémaatschappijen om veiligheidsredenen niet mogen overvliegen, en omwille van de bescherming van de privacy is het niet toegelaten om boven huizen te vliegen. Niettemin zouden er al bedrijven zijn die in België hun diensten aanbieden om met drones over het grondgebied te vliegen.

In Frankrijk zijn er al 200 bedrijven die drones maken. De markt van drones voor burgerlijk gebruik barst uit zijn voegen. Frankrijk is ter zake baanbreker in Europa.

Op maandag 30 december 2013 zette de Amerikaanse overheid het licht op groen voor het uittesten van drones voor commerciële doeleinden. Aldus wordt steeds meer gebruik gemaakt van dit soort luchtvaartuigen die aanvankelijk bestemd waren voor militairen en veiligheidsdiensten.

Het gebruik van drones zou veel voordelen bieden: het toestel is minder duur en wendbaarder dan een helikopter, het kan op lage hoogte zowel binnen als buiten gebruikt worden, het beeld kan optimaal gestabiliseerd worden... Met drones kan het toerisme ontwikkeld worden, kan de veiligheid van werven verzekerd worden, maar kunnen bijvoorbeeld ook windmolens of fotovoltaïsche panelen gecontroleerd worden.

In België is er blijkbaar geen duidelijke wetgeving met betrekking tot het gebruik van drones voor commerciële doeleinden.

1) Kan de staatssecretaris dit bevestigen? Is dit geen goede gelegenheid voor België om zich te profileren als voortrekker inzake het gebruik van drones voor commerciële doeleinden, vermits dit een veelbelovende sector lijkt te zijn?

2) Indien dit marktsegment uitbreiding neemt, moet er dan ook niet voorzien worden in een opleidingscentrum voor het besturen van drones? Zal dat een toelating krijgen om die dienst aan te bieden?

Antwoord ontvangen op 7 mei 2014 :

1) De bestaande wetgeving laat niet toe drones te besturen omdat deze niet beschikken over een luchtwaardigheidsbewijs, noch over een inschrijving in het luchtvaartregister. Aangezien de voorwaarden voor de toegang tot het luchtruim niet vervuld zijn, kunnen de drones nog niet worden ingezet. De Staat kan een uitzondering toekennen, maar dit is enkel mogelijk voor test- onderzoeks- en opleidingsopdrachten en enkel op zeer lage hoogte en buiten het gecontroleerde luchtruim.

De Staat heeft een ontwerp van koninklijk besluit opgesteld om dit probleem te verhelpen. Het ontwerp is afgerond.

Ik ben de sector van gebruikers van afstandsgestuurde vliegtuigjes genegen en ik heb geëist dat er een behoorlijk wettelijk kader zou komen tegen het einde van deze legislatuur om te kunnen starten met opdrachten voor commerciële doeleinden. De administratie doet het nodige om te slagen, maar de onderhandelingen hebben vertraging opgelopen. De basistekst die een minimum toestaat (vluchten onder de 60 meter binnen het blikveld van de afstandspiloot en enkel in ongecontroleerd luchtruim), zou al een eerste stap vooruit kunnen zijn. Dit volstaat uiteraard niet om alle toepassingen die momenteel al beschikbaar zijn, te steunen, maar deze zullen het voorwerp uitmaken van een tweede onderhandelingsfase tijdens de volgende legislatuur.

2) Het ontwerp van koninklijk besluit bepaalt de modaliteiten voor de oprichting van scholen voor de opleiding tot afstandspiloot en een procedure voor de erkenning van de scholen in kwestie.

Vanaf de bekendmaking van het koninklijk besluit zal de sector kennis kunnen nemen van het te volgen parcours. De afstandspiloten hebben een vergunning nodig om een afstandsgestuurd vliegtuig te bedienen. De procedure voorziet een theoretisch gedeelte, een praktijkgedeelte en een examen.