Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1113

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 1 februari 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Luchthavenakkoord - Uitvoering

luchthaven
luchtverkeersleiding
Skeyes
luchtverkeer
lawaai

Chronologie

1/2/2011Verzending vraag
28/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1113 d.d. 1 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De federale regering sloot ongeveer een jaar geleden een nieuw luchthavenakkoord af. In de nota aan de Ministerraad van 26 februari 2010 staan vijf principes opgesomd voor de vluchtprocedures:

" De veiligheid van het vliegverkeer blijft prioritair.

De luchthavencapaciteit moet kunnen beantwoorden aan de verkeersvraag binnen het kader van het beheerscontract van Belgocontrol en van de exploitatielicentie van de luchthaven.

De concentratie van vluchten boven sterk bewoonde gebieden zal zoveel mogelijk worden beperkt.

De kortste routes zullen omwille van economische en ecologische redenen waar mogelijk in aanmerking worden genomen.

Om de complexiteit van het beheer van het vliegverkeer te beperken zal het aantal SID's zoveel mogelijk worden gereduceerd. De gebruikte SID's zullen overdag, 's nachts en in het weekeinde zoveel mogelijk precies dezelfde zijn. "

Op basis van deze principes voorzag men voor vertrekkende vluchten van op startbaan 25R om de routes op de bocht naar links te spreiden over drie afdraaihoogtes en vier uiteenliggende bakens, zonder nutteloze bochten of omwegen. Het verslag van de commissie Infrastructuur van de Kamer van Volksvertegenwoordigers van 7 december 2010 vermeldt de staatssecretaris dat de Vlaamse regering aan de staatssecretaris en de federale regering verzocht om ook de routes op de bocht naar rechts van op startbaan 25R naar NICKY, HELEN, DENUT en CIV aan te passen conform de principes van het luchthavenakkoord en van de vliegwet.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kan de geachte staatsecretaris me meedelen of de vraag van de Vlaamse regering voor de aanpassingen voor de routes op de bocht naar rechts van op 25R naar NICKY, HELEN, DENUT en CIV, inhoudt dat deze routes in overeenstemming worden gebracht met de vijf principes van het luchthavenakkoord? Zal het resultaat daarvan zijn dat de routes op de bocht naar rechts maximaal worden gespreid, zoals dat klaarblijkelijk voor de routes op de bocht naar links wordt voorzien?

2) Hoe komt het dat deze aanpassingen nog steeds niet werden doorgevoerd, in tegenstelling tot de spreiding voor de vertrekkende vluchten voor de routes via de bocht naar links? Moeten we daaruit vaststellen dat de spreiding over de oostrand van Brussel belangrijker is voor deze regering dan een spreiding van de vluchten over de noordrand? Waarom ondersteunde de geachte staatssecretaris de belangen van de omwonenden in de noordrand nooit op een ernstige en zichtbare wijze? Waarom stellen we een grotere concentratie vliegverkeer vast over dichtbevolkte gebieden zoals Diegem, Haren, Neder-Over-Heembeek, Strombeek-Bever en Molenbeek? Vindt hij dat de levenskwaliteit voor alle omwonenden belangrijk is of bestaat hierin een gradatie?

Antwoord ontvangen op 28 juni 2011 :

Ik heb de vraag van de Vlaamse regering waarnaar het geacht lid verwijst, goed ontvangen, en ik heb aan Belgocontrol gevraagd om een haalbaarheidsstudie uit te voeren met betrekking tot de voorstellen opgenomen in deze vraag.

Op 21 januari 2011 heeft Belgocontrol mij een negatief advies overgemaakt omwille van onverenigbaarheden tussen vertrekroutes. Ik heb Belgocontrol daarna gevraagd om mogelijke alternatieven uit te werken, maar tot op heden kon over dit dossier nog geen overeenstemming bereikt worden binnen de federale regering.

Het blijft mijn doel om het regeringsakkoord van 26 februari 2010 uit te voeren in het belang van alle omwonenden.