Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11117

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 13 februari 2014

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Onbemande stopplaatsen - Aanpassing

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
reizigersvervoer

Chronologie

13/2/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-11117 d.d. 13 februari 2014 : (Vraag gesteld in het Frans)

De vereniging van treinreizigers Navetteurs.be maakte een overzicht van alle onbemande stopplaatsen in Wallonië en heeft op 28 januari aan de directie Stations van de NMBS de resultaten daarvan voorgesteld.

Dit 'kadaster' is het eindresultaat van een jaar werk verricht door deze treinreizigersvereniging die de 191 Waalse onbemande stopplaatsen heeft bezocht om de gebreken op te lijsten die die stopplaatsen vertonen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een rooster met criteria zoals toegankelijkheid (toegang tot de stopplaats, hoogte van het perron, toegankelijkheid voor mensen met beperkte mobiliteit), uitrusting (biljettenautomaten, schuilhokjes, zitplaatsen, wachtzaal, verlichting), informatie (luidsprekers, uurroosters, schermen, signalisatieborden), parkeermogelijkheden (voertuigen en tweewielers), frequentie en aansluiting, mogelijke aansluiting met bus en gebruik van de stopplaats.

Van de 191 bezochte onbemande stopplaatsen zijn er 19 aangemerkt als de slechtste, waar het niet erg veilig is en er weinig comfort is. Ze bevinden zich in de buurt van Charleroi.

Mijn vragen aan de minister zijn:

1) Wat is het resultaat van die voorstelling en waar bevinden zich de 19 slechtste stopplaatsen die dringend en ingrijpend moeten verbeterd worden? Werd al beslist om die 19 stopplaatsen aan te passen? Zo ja, is er een tijdspad vastgesteld voor de werkzaamheden? Welk budget zal daaraan worden besteed? Is het een specifiek renovatiebudget voor die stopplaatsen of gaat men gebruik maken van de algemene budgetten voor renovatie van de grote stations?

2) Wat zal er gebeuren met de onbemande stopplaatsen in Wallonië waar de toestand minder erg is?

3) Zijn er plannen om op dezelfde wijze de stopplaatsen in het Brusselse Gewest en in Vlaanderen te overlopen? Moet er geen algemeen aanpassingsbeleid overwogen worden voor alle treinstopplaatsen in het land?