Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11081

van Fatiha Saïdi (PS) d.d. 6 februari 2014

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Luchthaven van Zaventem - Ombudsdienst van Brussels Airport - Geluidshinder - Klachten - Toename - Onafhankelijk instituut - Maatregelen tot vermindering van de geluidshinder

luchthaven
lawaai
wegverkeer
Hoofdstedelijk Gewest Brussels

Chronologie

6/2/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-11081 d.d. 6 februari 2014 : (Vraag gesteld in het Frans)

In 2012 hebben 443 buurtbewoners 6 721 klachten ingediend bij de ombudsdienst van Brussels Airport. In 2013 hebben niet minder dan 657 buurtbewoners 9971 klachten ingediend, wat neerkomt op een toename met 45,38% op een jaar tijd.

De werken aan baan 25 kunnen de toename van de klachten gedeeltelijk verklaren, maar de verklaring voor het andere deel moeten we zoeken bij het misbruik van de kanaalroute en bij het niet eerbiedigen van dat traject, evenals bij de ontdubbeling van de bocht naar links. Vandaag hebben gemeenten die tot nu toe geen geluidshinder kenden, er toch mee te maken. Dat is het geval voor Vorst, Sint-Gillis, Etterbeek, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft al 60% van de geluidshinder te verduren, tegenover het Vlaamse Gewest 40%. Wat wordt dat in de toekomst?

De staatssecretaris past uitsluitend de akkoorden van 2008-2010 over het overvliegen van Brussel vanop de luchthaven van Zaventem toe. Tot mijn verwondering heeft hij geen enkel initiatief genomen, niet om de geluidshinder te spreiden, maar om hem te verminderen door bijvoorbeeld het nachtregime te verlengen van 6 naar 7 uur 's ochtends. Het einddoel van de akkoorden van 2008-2010 was uiteindelijk de vermindering van de geluidshinder voor iedereen.

Kan de staatssecretaris me laten weten welke maatregelen hij heeft genomen, niet om de geluidshinder te spreiden, maar om die hinder wel degelijk te verminderen?