Federale Overheidsdienst Financiën - Belastingsdienst - Hervorming - Regionale kantoren
belastingadministratie
geografische spreiding
Regie der Gebouwen
7/1/2014 | Verzending vraag |
15/4/2014 | Antwoord |
In Brussel hebben begin december personeelsleden van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën massaal betoogd tegen de hervorming van de belastingdienst. De hervorming houdt in dat 34 regionale kantoren sluiten. Onder meer de belastingkantoren in de gemeenten Heist op de Berg, Mol en Puurs verdwijnen. Naast het jobverlies dat met de hervorming gepaard gaat, zullen veel ambtenaren grotere woon-werkverplaatsingen moeten doen, zonder extra vergoeding. De vakbonden vrezen ook dat de dienstverlening naar de burger in het gedrang komt, net als de strijd tegen de fiscale fraude.
Hierover volgende vragen:
1) Een van de argumenten voor de sluiting van bepaalde kantoren was dat men naar grotere kantoren moest gaan; modernere gebouwen die alle diensten van Financiën huisvesten om zo de nodige expertise te kunnen aanbieden. We stellen vast dat vele kleine Waalse kantoren met een bezetting van minder dan 14 personeelsleden blijven bestaan, terwijl veel grotere Vlaamse sluiten. Heeft de minister hiervoor een verklaring?
2) Een ander argument was het criterium van gehuurde gebouwen gaan dicht en eigen gebouwen (cfr. beheerd door de Regie der Gebouwen) blijven open. Wordt dit criterium bij voormelde herstructurering consequent toegepast ?
3) Graag kreeg ik een overzicht van de regionale spreiding fiscale ambtenaren en dito inkomsten fiscus.
4) Door het wegvallen van vele kleinere kantoren in Vlaanderen dreigen vele "landelijke" gebieden witte zones te worden. Bij gevolg geen of weinig fiscale controles, waardoor concurrentievervalsing kan optreden. Enerzijds is er hierdoor geen effectieve strijd tegen fraude/onregelmatigheden en anderzijds komt de dienstverlening ernstig in het gedrang.
5) Waarom kan Financiën niet zelf zijn gebouwen beheren in plaats van de Regie der Gebouwen die waarschijnlijk andere prioriteiten/agenda's heeft?
1) De Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën streeft naar een zo groot mogelijke efficiëntie waarbij enerzijds de nabijheid van de dienstverlening primordiaal is en anderzijds de schaarse middelen van de overheid optimaal worden aangewend. Er dient benadrukt dat er geen sprake is van jobverlies.
Gezien de geografische situatie in Wallonië anders is dan in Vlaanderen (Vlaanderen: grondgebied +/- 14 500 km² en meer dan zes miljoen inwoners ten opzichte van Wallonië +/- 16 800 km² en 3,5 miljoen inwoners) is het mogelijk dat er in Wallonië kleinere gebouwen open blijven om de afstand met de burger niet al te groot te maken.
2) Het belangrijkste criterium voor onze FOD is de toestand van het gebouw en het comfort dat kan geboden worden aan de belastingplichtigen en aan de ambtenaren. De criteria die het geachte lid aanhaalt werden op een pragmatische manier per concrete vestiging toegepast. Een gebouw in eigendom is per definitie niet altijd goedkoper dan een huurgebouw, zelfs niet voor langdurige inhuringen.
3. In de tabel in bijlage 1 wordt een overzicht van de regionale spreiding van de fiscale ambtenaren weergegeven.
Wat de regionale spreiding van de fiscale ontvangsten betreft, dient aangestipt dat er een reeks zuivere geregionaliseerde belastingen zijn waarvoor een duidelijk criterium is vastgelegd in de Bijzondere Wet betreffende de financiering van de gewesten en de gemeenschappen.
Dergelijk criterium bestaat sinds de zesde staatshervorming nu ook voor de spreiding van de personenbelasting over de drie regio’s.
De fiscale administratie verstrekt ook wel een opdeling van de vennootschapsbelasting maar het gaat eerder om een louter administratieve opsplitsing gezien de wetgeving geen enkel criterium voorziet.
De verdeling is per aanslagjaar en niet per begrotingsjaar vermits beide bovenvermelde belastingsoorten over meerdere begrotingsjaren worden geïnd via enerzijds voorafbetalingen en voorheffingen en, anderzijds, een kohierbelasting.
Voor alle overige belastingsoorten is er geen opsplitsing voorhanden. Het gaat hier om zuivere federale belastingen die echter wel gedeeltelijk worden aangewend ter financiering van internationale en nationale instellingen.
Voor alle belastingen samen is een eerste tabel opgemaakt die de globale ontvangsten voor de jaren 2012 en 2013 weergegeven.
Een tweede tabel biedt een overzicht van de opbrengst van de geregionaliseerde belastingen gerealiseerd voor de jaren 2012 en 2013. Het betreft hier evenwel het deel van deze belastingsoorten dat nog steeds federaal wordt geïnd. Het gedeelte dat reeds regionaal wordt geïnd is niet in deze cijfers begrepen En slechts gekend door het bevoegde gewest in kwestie.
Tenslotte is in een derde tabel een verdeling van de personenbelasting en de vennootschapsbelasting opgenomen voor de aanslagjaren 2012 en 2012. Voor aanslagjaar 2013 zijn er nog geen cijfers vermits de inkohieringen nog aan de gang zijn.
Tabel 1: Overzicht van de fiscale ontvangsten geïnd
gedurende de jaren 2012-2013.
In duizenden euro
Jaar |
2012 |
2013 |
Belastingsoort: |
|
|
Directe belastingen |
|
|
Bedrijfsvoorheffing |
41.095.066 |
42.294.601 |
Voorafbetalingen |
9.336.509 |
9.459.286 |
Roerende voorheffing |
3.547.774 |
4.580.211 |
Onroerende voorheffing |
51.796 |
53.742 |
Ingekohierde personenbelasting (inbegrepen de stocks options) |
-5.410.931 |
-5.080.690 |
Ingekohierde vennootschapsbelasting |
3.788.416 |
3.786.144 |
Ingekohierde belasting van niet-inwoners |
219.278 |
183.104 |
Verkeersbelasting en aanvullende verkeersbelasting |
559.950 |
563.091 |
Belasting op de inverkeerstelling |
161.413 |
152.967 |
Belasting op spelen en weddenschappen |
44.305 |
51.567 |
Belasting op de automatische ontspanningstoestellen |
37.307 |
44.802 |
Eurovignet |
66.210 |
65.030 |
Accijnscompenserende belasting |
407 |
232 |
Werknemersparticipatie |
7.529 |
20.161 |
Boeten |
21.113 |
21.949 |
Diverse ontvangsten directe belastingen (BBSZ, Sociale Maribel en andere) |
321.145 |
315.609 |
Bijkomende heffing op roerende inkomsten |
49.224 |
30.961 |
Subtotaal (I): |
53.896.510 |
56.542.765 |
Indirecte belastingen |
|
|
Btw |
26.831.622 |
26.710.491 |
Diverse rechten en taksen |
1.930.362 |
1.834.345 |
Registratierechten |
3.863.013 |
4.004.588 |
Successierechten |
2.251.301 |
2.848.053 |
Griffierechten |
34.917 |
37.160 |
Taksen op de vzw's |
35.588 |
38.255 |
Hypotheekrechten |
74.371 |
72.121 |
Boeten van veroordelingen (Ministerie van Justitie) |
382.421 |
430.812 |
Jaarlijkse taks op de coördinatiecentra |
-17 |
-4 |
Jaarlijkse taks op de collectieve beleggingsinstellingen |
247.221 |
354.174 |
Speciale bijdrage kredietverenigingen |
115.734 |
1.656 |
Boeten (indirecte belastingen) |
96.092 |
124.117 |
Diverse ontvangsten (indirecte belastingen) |
17.788 |
25.290 |
Douanerechten |
2.088.096 |
1.977.994 |
Minerale oliën |
4.068.463 |
3.925.411 |
Tabak |
2.004.657 |
2.147.304 |
Alcohol |
248.962 |
271.730 |
Bier |
180.797 |
183.359 |
Energiebijdrage |
328.092 |
337.097 |
Controleretributie |
39.113 |
40.454 |
Verpakkingsheffing |
317.690 |
331.955 |
Milieuheffing |
13.582 |
14.270 |
Andere |
274.688 |
307.353 |
Openingstaks, vergunningsrecht en andere |
25.433 |
41.915 |
Subtotaal (II): |
45.469.987 |
46.059.900 |
Algemeen totaal |
99.366.497 |
102.602.665 |
Tabel 2: Overzicht van de geregionaliseerde
ontvangsten geïnd gedurende de jaren 2012-2013.
In duizenden
euro
Jaar |
2012 |
2013 |
||||
ITEM |
Vlaams gewest |
Brussels Hoofdstedelijk gewest |
Waals gewest |
Vlaams gewest |
Brussels Hoofdstedelijk gewest |
Waals gewest |
Verkeersbelasting en aanvullende verkeersbelasting |
0 |
426.030 |
132.778 |
0 |
429.659 |
132.472 |
Belasting op de inverkeerstelling |
0 |
117.420 |
43.993 |
0 |
112.262 |
40.705 |
Belasting op spelen en weddenschappen |
22.932 |
0 |
21.373 |
28.257 |
0 |
23.310 |
Belasting op de automatische ontspanningstoestellen |
28.494 |
0 |
8.813 |
33.418 |
0 |
11.383 |
Eurovignet |
21.574 |
39.558 |
5.079 |
22.338 |
38.086 |
4.605 |
Onroerende voorheffing |
5 |
31.335 |
20.456 |
-2 |
32.756 |
20.987 |
Registratierechten |
2.205.008 |
570.706 |
999.381 |
2.305.223 |
591.852 |
1.003.899 |
Successierechten |
1.320.530 |
335.929 |
594.841 |
1.535.021 |
534.461 |
778.571 |
Tabel 3: Regionale verdeling van de
personenbelasting en de vennootschapsbelasting.
In duizenden euro
Jaar |
2011 |
2012 |
||||||
ITEM |
Vlaams gewest |
Brussels Hoofdstede lijk gewest |
Waals gewest |
Totalen |
Vlaams gewest |
Brussels Hoofdstede lijk gewest |
Waals gewest |
Totalen |
Personen belasting |
22.779.679 |
3.029.409 |
10.289.017 |
36.098.105 |
23.622.156 |
3.164.538 |
10.675.726 |
37.462.419 |
Vennootschaps- belasting |
6.290.634 |
1.876.460 |
3.262.747 |
11.429.841 |
6.962.988 |
1.870.607 |
3.469.359 |
12.302.953 |
4) De selectie voor de fiscale controles gebeurt
voor het grootste deel op het centraal niveau op grond van objectieve
identieke criteria voor het geheel van het grondgebied voor alle
belastingplichtigen; het wel of niet aanwezig zijn van een dienst in
een gemeente heeft niets meer te maken met het proces van de selectie
van dossiers die aan een controle worden onderworpen.
Op het gebied van dienstverlening wordt het toepassingsgebied van de voorstellen van vereenvoudigde aangiften verder uitgebreid zodat de belastingplichtigen zich hoe langer hoe minder moeten aanbieden aan de kantoren. De jaarlijkse aangifteplicht verloopt reeds tien jaar geïnformatiseerd.
In geval het nodig is, zullen burgers blijvend geholpen worden in de locaties waar de Administratie Particulieren niet meer aanwezig is. Zo zullen burgers voor het invullen van de belastingaangifte ook nog terecht kunnen in de bestaande gebouwen van de FOD Financiën of zich kunnen aanbieden op een van de georganiseerde zitdagen in de gemeenten, Openbare Centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW’s) enz.
5) De Regie der Gebouwen is belast met de taak gebouwen ter beschikking stellen van Federale Overheidsdiensten, zij krijgen hier dan ook de nodige financiële middelen voor.
Bijlage
Plaats |
Aantal |
AALST |
124 |
AARSCHOT |
9 |
ANDENNE |
10 |
ANTWERPEN |
463 |
ARLON |
80 |
ASSE |
27 |
ATH |
62 |
AYWAILLE |
14 |
BASTOGNE |
13 |
BEAURAING |
9 |
BERINGEN |
32 |
BEVEREN |
26 |
BINCHE |
16 |
BLANKENBERGE |
16 |
BOOM |
54 |
BOUILLON |
5 |
BOUSSU |
28 |
BRAINE-L'ALLEUD |
32 |
BRASSCHAAT |
149 |
BREE |
18 |
BRUGGE |
244 |
BRUXELLES |
1429 |
CHARLEROI |
335 |
CHATELET |
14 |
CHIMAY |
13 |
CINEY |
24 |
COMBLAIN-AU-PT |
16 |
COMINES-WARNET |
6 |
COURCELLES |
20 |
COUVIN |
10 |
DEINZE |
20 |
DENDERMONDE |
80 |
DIEST |
28 |
DIKSMUIDE |
15 |
DILBEEK |
13 |
DINANT |
24 |
EDEGEM |
31 |
EEKLO |
39 |
EUPEN |
44 |
FLEMALLE |
14 |
FLEURUS |
10 |
FOREST |
8 |
FOSSES-LA-VILLE |
18 |
GEEL |
27 |
GEMBLOUX |
21 |
GENK |
23 |
GENT |
423 |
GERAARDSBERGEN |
33 |
HAACHT |
15 |
HALLE |
84 |
HANNUT |
11 |
HARELBEKE |
14 |
HASSELT |
265 |
HEIST-O/D-BERG |
18 |
HERENTALS |
87 |
HERSTAL |
25 |
HUY |
77 |
IEPER |
61 |
IZEGEM |
16 |
JODOIGNE |
27 |
KNOKKE-HEIST |
25 |
KONTICH |
15 |
KORTRIJK |
182 |
LA LOUVIERE |
71 |
LANAKEN |
16 |
LEOPOLDSBURG |
21 |
LESSINES |
19 |
LEUVEN |
174 |
LEUZE-EN-HT |
5 |
LIEGE |
416 |
LIER |
92 |
LOKEREN |
23 |
LONDERZEEL |
17 |
MAASEIK |
19 |
MALMEDY |
25 |
MARCHE/FAMENNE |
51 |
MECHELEN |
114 |
MENEN |
22 |
MOL |
24 |
MONS |
205 |
MOUSCRON |
29 |
NAMUR |
258 |
NEUFCHATEAU |
16 |
NIEUWPOORT |
23 |
NINOVE |
19 |
NIVELLES |
69 |
OOSTENDE |
98 |
OTTIGNIES-L-NEU |
92 |
OUDENAARDE |
69 |
OVERIJSE |
11 |
OVERPELT |
16 |
PERUWELZ |
8 |
PHILIPPEVILLE |
44 |
POPERINGE |
6 |
PUURS |
21 |
QUAREGNON |
13 |
QUIEVRAIN |
5 |
ROESELARE |
99 |
RONSE |
15 |
SAINT-HUBERT |
22 |
SAMBREVILLE |
11 |
SANKT VITH |
30 |
SCHAERBEEK |
644 |
SERAING |
31 |
SINT-NIKLAAS |
108 |
SINT-TRUIDEN |
34 |
SOIGNIES |
30 |
SOUMAGNE |
13 |
SPA |
12 |
ST-GENESIUS-RODE |
8 |
TEMSE |
20 |
TERNAT |
14 |
TERVUREN |
7 |
THUIN |
18 |
TIELT |
29 |
TIENEN |
60 |
TONGEREN |
86 |
TORHOUT |
28 |
TOURNAI |
95 |
TUBIZE |
9 |
TURNHOUT |
132 |
VERVIERS |
123 |
VEURNE |
11 |
VIELSALM |
17 |
VILVOORDE |
81 |
VISE |
26 |
VORST |
6 |
WAREGEM |
24 |
WAREMME |
24 |
WAVRE |
33 |
WETTEREN |
26 |
ZAVENTEM |
14 |
ZELZATE |
18 |
ZOTTEGEM |
30 |
Totaal generaal |
9190 |