Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10726

van Sabine Vermeulen (N-VA) d.d. 7 januari 2014

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken

Federale Overheidsdienst Financiën - Belastingsdienst - Hervorming - Regionale kantoren

belastingadministratie
geografische spreiding
Regie der Gebouwen

Chronologie

7/1/2014Verzending vraag
15/4/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10726 d.d. 7 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In Brussel hebben begin december personeelsleden van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën massaal betoogd tegen de hervorming van de belastingdienst. De hervorming houdt in dat 34 regionale kantoren sluiten. Onder meer de belastingkantoren in de gemeenten Heist op de Berg, Mol en Puurs verdwijnen. Naast het jobverlies dat met de hervorming gepaard gaat, zullen veel ambtenaren grotere woon-werkverplaatsingen moeten doen, zonder extra vergoeding. De vakbonden vrezen ook dat de dienstverlening naar de burger in het gedrang komt, net als de strijd tegen de fiscale fraude.

Hierover volgende vragen:

1) Een van de argumenten voor de sluiting van bepaalde kantoren was dat men naar grotere kantoren moest gaan; modernere gebouwen die alle diensten van Financiën huisvesten om zo de nodige expertise te kunnen aanbieden. We stellen vast dat vele kleine Waalse kantoren met een bezetting van minder dan 14 personeelsleden blijven bestaan, terwijl veel grotere Vlaamse sluiten. Heeft de minister hiervoor een verklaring?

2) Een ander argument was het criterium van gehuurde gebouwen gaan dicht en eigen gebouwen (cfr. beheerd door de Regie der Gebouwen) blijven open. Wordt dit criterium bij voormelde herstructurering consequent toegepast ?

3) Graag kreeg ik een overzicht van de regionale spreiding fiscale ambtenaren en dito inkomsten fiscus.

4) Door het wegvallen van vele kleinere kantoren in Vlaanderen dreigen vele "landelijke" gebieden witte zones te worden. Bij gevolg geen of weinig fiscale controles, waardoor concurrentievervalsing kan optreden. Enerzijds is er hierdoor geen effectieve strijd tegen fraude/onregelmatigheden en anderzijds komt de dienstverlening ernstig in het gedrang.

5) Waarom kan Financiën niet zelf zijn gebouwen beheren in plaats van de Regie der Gebouwen die waarschijnlijk andere prioriteiten/agenda's heeft?

Antwoord ontvangen op 15 april 2014 :

1) De Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën streeft naar een zo groot mogelijke efficiëntie waarbij enerzijds de nabijheid van de dienstverlening primordiaal is en anderzijds de schaarse middelen van de overheid optimaal worden aangewend. Er dient benadrukt dat er geen sprake is van jobverlies.

Gezien de geografische situatie in Wallonië anders is dan in Vlaanderen (Vlaanderen: grondgebied +/- 14 500 km² en meer dan zes miljoen inwoners ten opzichte van Wallonië +/- 16 800 km² en 3,5 miljoen inwoners) is het mogelijk dat er in Wallonië kleinere gebouwen open blijven om de afstand met de burger niet al te groot te maken.

2) Het belangrijkste criterium voor onze FOD is de toestand van het gebouw en het comfort dat kan geboden worden aan de belastingplichtigen en aan de ambtenaren. De criteria die het geachte lid aanhaalt werden op een pragmatische manier per concrete vestiging toegepast. Een gebouw in eigendom is per definitie niet altijd goedkoper dan een huurgebouw, zelfs niet voor langdurige inhuringen.

3. In de tabel in bijlage 1 wordt een overzicht van de regionale spreiding van de fiscale ambtenaren weergegeven.

Wat de regionale spreiding van de fiscale ontvangsten betreft, dient aangestipt dat er een reeks zuivere geregionaliseerde belastingen zijn waarvoor een duidelijk criterium is vastgelegd in de Bijzondere Wet betreffende de financiering van de gewesten en de gemeenschappen.

Dergelijk criterium bestaat sinds de zesde staatshervorming nu ook voor de spreiding van de personenbelasting over de drie regio’s.

De fiscale administratie verstrekt ook wel een opdeling van de vennootschapsbelasting maar het gaat eerder om een louter administratieve opsplitsing gezien de wetgeving geen enkel criterium voorziet.

De verdeling is per aanslagjaar en niet per begrotingsjaar vermits beide bovenvermelde belastingsoorten over meerdere begrotingsjaren worden geïnd via enerzijds voorafbetalingen en voorheffingen en, anderzijds, een kohierbelasting.

Voor alle overige belastingsoorten is er geen opsplitsing voorhanden. Het gaat hier om zuivere federale belastingen die echter wel gedeeltelijk worden aangewend ter financiering van internationale en nationale instellingen.

Voor alle belastingen samen is een eerste tabel opgemaakt die de globale ontvangsten voor de jaren 2012 en 2013 weergegeven.

Een tweede tabel biedt een overzicht van de opbrengst van de geregionaliseerde belastingen gerealiseerd voor de jaren 2012 en 2013. Het betreft hier evenwel het deel van deze belastingsoorten dat nog steeds federaal wordt geïnd. Het gedeelte dat reeds regionaal wordt geïnd is niet in deze cijfers begrepen En slechts gekend door het bevoegde gewest in kwestie.

Tenslotte is in een derde tabel een verdeling van de personenbelasting en de vennootschapsbelasting opgenomen voor de aanslagjaren 2012 en 2012. Voor aanslagjaar 2013 zijn er nog geen cijfers vermits de inkohieringen nog aan de gang zijn.

Tabel 1: Overzicht van de fiscale ontvangsten geïnd gedurende de jaren 2012-2013.
In duizenden euro

Jaar

2012

2013

Belastingsoort: 

 

 

Directe belastingen

 

 

Bedrijfsvoorheffing 

41.095.066

42.294.601

Voorafbetalingen 

9.336.509

9.459.286

Roerende voorheffing

3.547.774

4.580.211

Onroerende voorheffing

51.796

53.742

Ingekohierde personenbelasting  (inbegrepen de stocks options)

-5.410.931

-5.080.690

Ingekohierde vennootschapsbelasting

3.788.416

3.786.144

Ingekohierde belasting van niet-inwoners

219.278

183.104

Verkeersbelasting en aanvullende verkeersbelasting

559.950

563.091

Belasting op de inverkeerstelling

161.413

152.967

Belasting op spelen en weddenschappen

44.305

51.567

Belasting op de automatische ontspanningstoestellen

37.307

44.802

Eurovignet 

66.210

65.030

Accijnscompenserende belasting

407

232

Werknemersparticipatie

7.529

20.161

Boeten 

21.113

21.949

Diverse ontvangsten directe belastingen (BBSZ, Sociale Maribel en andere)

321.145

315.609

Bijkomende heffing op roerende inkomsten

49.224

30.961

Subtotaal (I):

53.896.510

56.542.765

Indirecte belastingen

 

 

Btw

26.831.622

26.710.491

Diverse rechten en taksen

1.930.362

1.834.345

Registratierechten 

3.863.013

4.004.588

Successierechten 

2.251.301

2.848.053

Griffierechten 

34.917

37.160

Taksen op de vzw's 

35.588

38.255

Hypotheekrechten 

74.371

72.121

Boeten van veroordelingen (Ministerie van Justitie)

382.421

430.812

Jaarlijkse taks op de coördinatiecentra

-17

-4

Jaarlijkse taks op de collectieve beleggingsinstellingen

247.221

354.174

Speciale bijdrage kredietverenigingen

115.734

1.656

Boeten (indirecte belastingen)

96.092

124.117

Diverse ontvangsten (indirecte belastingen)

17.788

25.290

Douanerechten 

2.088.096

1.977.994

Minerale oliën 

4.068.463

3.925.411

Tabak 

2.004.657

2.147.304

Alcohol 

248.962

271.730

Bier 

180.797

183.359

Energiebijdrage 

328.092

337.097

Controleretributie 

39.113

40.454

Verpakkingsheffing 

317.690

331.955

Milieuheffing 

13.582

14.270

Andere 

274.688

307.353

Openingstaks, vergunningsrecht en andere

25.433

41.915

Subtotaal (II):

45.469.987

46.059.900

Algemeen totaal 

99.366.497

102.602.665


Tabel 2: Overzicht van de geregionaliseerde ontvangsten geïnd gedurende de jaren 2012-2013.
In duizenden euro

Jaar

2012

2013

ITEM

Vlaams gewest

Brussels Hoofdstedelijk gewest

Waals gewest

Vlaams gewest

Brussels Hoofdstedelijk gewest

Waals gewest

Verkeersbelasting en aanvullende verkeersbelasting

0

426.030

132.778

0

429.659

132.472

Belasting op de inverkeerstelling

0

117.420

43.993

0

112.262

40.705

Belasting op spelen en weddenschappen

22.932

0

21.373

28.257

0

23.310

Belasting op de automatische ontspanningstoestellen

28.494

0

8.813

33.418

0

11.383

Eurovignet

21.574

39.558

5.079

22.338

38.086

4.605

Onroerende voorheffing

5

31.335

20.456

-2

32.756

20.987

Registratierechten

2.205.008

570.706

999.381

2.305.223

591.852

1.003.899

Successierechten

1.320.530

335.929

594.841

1.535.021

534.461

778.571


Tabel 3: Regionale verdeling van de personenbelasting en de vennootschapsbelasting.
In duizenden euro

Jaar

2011

2012

ITEM

Vlaams gewest

Brussels Hoofdstede lijk gewest

Waals gewest

Totalen

Vlaams gewest

Brussels Hoofdstede lijk gewest

Waals gewest

Totalen

Personen belasting

22.779.679

3.029.409

10.289.017

36.098.105

23.622.156

3.164.538

10.675.726

37.462.419

Vennootschaps- belasting

6.290.634

1.876.460

3.262.747

11.429.841

6.962.988

1.870.607

3.469.359

12.302.953


4) De selectie voor de fiscale controles gebeurt voor het grootste deel op het centraal niveau op grond van objectieve identieke criteria voor het geheel van het grondgebied voor alle belastingplichtigen; het wel of niet aanwezig zijn van een dienst in een gemeente heeft niets meer te maken met het proces van de selectie van dossiers die aan een controle worden onderworpen.

Op het gebied van dienstverlening wordt het toepassingsgebied van de voorstellen van vereenvoudigde aangiften verder uitgebreid zodat de belastingplichtigen zich hoe langer hoe minder moeten aanbieden aan de kantoren. De jaarlijkse aangifteplicht verloopt reeds tien jaar geïnformatiseerd.

In geval het nodig is, zullen burgers blijvend geholpen worden in de locaties waar de Administratie Particulieren niet meer aanwezig is. Zo zullen burgers voor het invullen van de belastingaangifte ook nog terecht kunnen in de bestaande gebouwen van de FOD Financiën of zich kunnen aanbieden op een van de georganiseerde zitdagen in de gemeenten, Openbare Centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW’s) enz.

5) De Regie der Gebouwen is belast met de taak gebouwen ter beschikking stellen van Federale Overheidsdiensten, zij krijgen hier dan ook de nodige financiële middelen voor.

Bijlage

Plaats

Aantal

AALST

124

AARSCHOT

9

ANDENNE

10

ANTWERPEN

463

ARLON

80

ASSE

27

ATH

62

AYWAILLE

14

BASTOGNE

13

BEAURAING

9

BERINGEN

32

BEVEREN

26

BINCHE

16

BLANKENBERGE

16

BOOM

54

BOUILLON

5

BOUSSU

28

BRAINE-L'ALLEUD

32

BRASSCHAAT

149

BREE

18

BRUGGE

244

BRUXELLES

1429

CHARLEROI

335

CHATELET

14

CHIMAY

13

CINEY

24

COMBLAIN-AU-PT

16

COMINES-WARNET

6

COURCELLES

20

COUVIN

10

DEINZE

20

DENDERMONDE

80

DIEST

28

DIKSMUIDE

15

DILBEEK

13

DINANT

24

EDEGEM

31

EEKLO

39

EUPEN

44

FLEMALLE

14

FLEURUS

10

FOREST

8

FOSSES-LA-VILLE

18

GEEL

27

GEMBLOUX

21

GENK

23

GENT

423

GERAARDSBERGEN

33

HAACHT

15

HALLE

84

HANNUT

11

HARELBEKE

14

HASSELT

265

HEIST-O/D-BERG

18

HERENTALS

87

HERSTAL

25

HUY

77

IEPER

61

IZEGEM

16

JODOIGNE

27

KNOKKE-HEIST

25

KONTICH

15

KORTRIJK

182

LA LOUVIERE

71

LANAKEN

16

LEOPOLDSBURG

21

LESSINES

19

LEUVEN

174

LEUZE-EN-HT

5

LIEGE

416

LIER

92

LOKEREN

23

LONDERZEEL

17

MAASEIK

19

MALMEDY

25

MARCHE/FAMENNE

51

MECHELEN

114

MENEN

22

MOL

24

MONS

205

MOUSCRON

29

NAMUR

258

NEUFCHATEAU

16

NIEUWPOORT

23

NINOVE

19

NIVELLES

69

OOSTENDE

98

OTTIGNIES-L-NEU

92

OUDENAARDE

69

OVERIJSE

11

OVERPELT

16

PERUWELZ

8

PHILIPPEVILLE

44

POPERINGE

6

PUURS

21

QUAREGNON

13

QUIEVRAIN

5

ROESELARE

99

RONSE

15

SAINT-HUBERT

22

SAMBREVILLE

11

SANKT VITH

30

SCHAERBEEK

644

SERAING

31

SINT-NIKLAAS

108

SINT-TRUIDEN

34

SOIGNIES

30

SOUMAGNE

13

SPA

12

ST-GENESIUS-RODE

8

TEMSE

20

TERNAT

14

TERVUREN

7

THUIN

18

TIELT

29

TIENEN

60

TONGEREN

86

TORHOUT

28

TOURNAI

95

TUBIZE

9

TURNHOUT

132

VERVIERS

123

VEURNE

11

VIELSALM

17

VILVOORDE

81

VISE

26

VORST

6

WAREGEM

24

WAREMME

24

WAVRE

33

WETTEREN

26

ZAVENTEM

14

ZELZATE

18

ZOTTEGEM

30

Totaal generaal

9190