Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1071

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 31 januari 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Luchtvaart - Vliegtuigen die in België landen - Veiligheidsincidenten op landingsbanen

luchtverkeer
luchtverkeersleiding
veiligheid van het luchtverkeer
luchthaven

Chronologie

31/1/2011Verzending vraag
7/2/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1072

Vraag nr. 5-1071 d.d. 31 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De veiligheidsvoorschriften aangaande het bepalen van de vliegroutes houden uitdrukkelijk rekening met landende toestellen die wegens een of ander probleem bij het landen op het laatste ogenblik opnieuw dienen op te stijgen. Dergelijke manœuvres komen regelmatig voor.

Kan u me het volgende overzicht geven van de incidenten die zich voorgedaan hebben bij het landen van een vliegtuig op een van de luchthavens in België in de jaren 2007, 2008, 2009 en 2010 en voor elke luchthaven apart?

1) Op welke landingsbanen deden deze incidenten zich voor en wat is de lengte van deze landingsbanen?

2) Wie beoordeelt deze vliegincidenten bij landingen? Bestaat er hiervoor een onafhankelijke inspectiedienst?

3) Welke waren de oorzaken?

4) Hoeveel van deze landingsproblemen werden veroorzaakt omdat er gevlogen werd met rugwind?

5) Hoe vaak gebeurde een doorstart of go-around en welke waren de juiste oorzaken van deze go-around?

6) Wanneer betrof het een mechanisch probleem?

7) Wanneer was er sprake van een fout van de piloot?

8) Wanneer was er sprake van een reëel gevaar voor de passagiers en / of de omwonenden van de luchthaven?

9) Welke straffen volgden er op deze incidenten en voor wie?

10) Stelden de luchthavenuitbaters of de vliegtuigmaatschappijen zich ooit burgerlijke partij voor de schade veroorzaakt door deze incidenten? Is er ooit schadevergoeding toegekend aan passagiers? Worden voor deze incidenten processen-verbaal opgesteld door de politiediensten? Werden verantwoordelijken ooit voor de rechtbank gedaagd?

11) Welk beleid ontwikkelden of ontwikkelen u en de betrokken actoren om deze landingsincidenten te voorkomen?

Antwoord ontvangen op 7 februari 2011 :

Ik verwijs het geachte lid naar het antwoord van de staatssecretaris van Mobiliteit (vraag 5-1072).