Luchtvaart - Vliegtuigen die in België landen - Veiligheidsincidenten op landingsbanen
luchtverkeer
luchtverkeersleiding
veiligheid van het luchtverkeer
luchthaven
31/1/2011 | Verzending vraag |
7/2/2011 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1072
De veiligheidsvoorschriften aangaande het bepalen van de vliegroutes houden uitdrukkelijk rekening met landende toestellen die wegens een of ander probleem bij het landen op het laatste ogenblik opnieuw dienen op te stijgen. Dergelijke manœuvres komen regelmatig voor.
Kan u me het volgende overzicht geven van de incidenten die zich voorgedaan hebben bij het landen van een vliegtuig op een van de luchthavens in België in de jaren 2007, 2008, 2009 en 2010 en voor elke luchthaven apart?
1) Op welke landingsbanen deden deze incidenten zich voor en wat is de lengte van deze landingsbanen?
2) Wie beoordeelt deze vliegincidenten bij landingen? Bestaat er hiervoor een onafhankelijke inspectiedienst?
3) Welke waren de oorzaken?
4) Hoeveel van deze landingsproblemen werden veroorzaakt omdat er gevlogen werd met rugwind?
5) Hoe vaak gebeurde een doorstart of go-around en welke waren de juiste oorzaken van deze go-around?
6) Wanneer betrof het een mechanisch probleem?
7) Wanneer was er sprake van een fout van de piloot?
8) Wanneer was er sprake van een reëel gevaar voor de passagiers en / of de omwonenden van de luchthaven?
9) Welke straffen volgden er op deze incidenten en voor wie?
10) Stelden de luchthavenuitbaters of de vliegtuigmaatschappijen zich ooit burgerlijke partij voor de schade veroorzaakt door deze incidenten? Is er ooit schadevergoeding toegekend aan passagiers? Worden voor deze incidenten processen-verbaal opgesteld door de politiediensten? Werden verantwoordelijken ooit voor de rechtbank gedaagd?
11) Welk beleid ontwikkelden of ontwikkelen u en de betrokken actoren om deze landingsincidenten te voorkomen?
Ik verwijs het geachte lid naar het antwoord van de staatssecretaris van Mobiliteit (vraag 5-1072).