de klachtendienst van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
beroep in administratieve zaken
elektronische overheid
officiële statistiek
geografische spreiding
18/12/2013 | Verzending vraag |
8/1/2014 | Dossier gesloten |
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4278
Deze vraag herneemt de eerdere schriftelijke vraag 5-5089 inzake de klachtendienst van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV), maar peilt naar meer recente gegevens.
Sinds 2009 heeft het RIZIV de mogelijkheid gecreëerd om klachten te kunnen indienen als persoon, instantie… Dit is een goede zaak. Openstaan voor klachten betekent immers dat men zichzelf aan een kritisch onderzoek onderwerpt, open staat voor suggesties, zaken wil bijleren en zichzelf wil verbeteren.
1) Hoeveel klachten zijn er tot nog toe geweest aan het adres van het RIZIV in 2011 en 2012?
2) Over welke klachten gaat het?
3) Vanuit welke hoek komen die klachten: personen of organisaties? Welk type personen (artsen, verplegers, …) of welk type organisaties (artsensyndicaten, ziekenfondsen, ziekenhuizen, patiëntenverenigingen, …)?
4) Hoe is de nominale verdeling en uit welke regio komen deze klachten (Brussel, Vlaanderen, Wallonië)?
5) In antwoord op de eerder gestelde vraag stelde de minister dat er verschillende projecten en analyses voor een verbetering van de werking van het RIZIV waren gestart (de informatisering van de accreditering van de artsen en van het invaliditeitsdossier; het ter beschikking stellen van een module voor de zorgverleners via de website; analyse van binnengekomen telefoonoproepen; enz.). Wat is de stand van zaken in deze?
6) Hoe vaak is sinds 1 oktober 2009 gebruik gemaakt van het online klachtenformulier? Hoe verhoudt het gebruik van het online klachtenformulier zich tot de andere vormen van klachtenregistratie (brieven, telefoontjes, rechtstreeks klacht neerleggen tijdens de openingsuren)?