Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10610

van Fatiha Saïdi (PS) d.d. 13 december 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Brussels International Airport - Luchtvaartprocedures - Naleving - Controle - Nachtvluchten - Onafhankelijke controleautoriteit

Brussels Airport Company
lawaai
luchtverkeer
luchthaven

Chronologie

13/12/2013Verzending vraag
8/4/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10610 d.d. 13 december 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

Op 22 oktober jongstleden ging het winterseizoen van de IATA, de internationale luchtvaartorganisatie die 240 leden telt en 84% van het luchtvaartverkeer vertegenwoordigt, van start met nieuwe uurroosters en luchtverbindingen vanuit Brussel Nationaal.

Sinds die datum is de geluidsoverlast door nachtvluchten gevoelig toegenomen ten noorden van Brussel, in Evere en Haren, hoewel ’s nachts alleen de kanaalroute mag worden gebruikt. Blijkbaar volgen vier nachtvluchten van DHL op het einde van de nacht elkaar in korte tijd op dezelfde route, wat een nieuw probleem doet rijzen.

Op zaterdag en zondag zouden de vliegtuigen net als ’s nachts volgens de kanaalroute over het kanaal opstijgen. Toch kan men makkelijk vliegtuigen zien vliegen over de Grote Markt van Brussel, die nochtans op twee kilometer van het kanaal ligt. Blijkbaar volgen de vliegtuigen, vooral ’s nachts, de kanaalroute niet.

In Nederland beheert de luchthaven van Schiphol de vliegtuighinder en de dialoog met de omwonenden al meer dan elf jaar via een wettelijk geregelde onafhankelijke structuur. In dat orgaan zijn verenigingen en buurtgemeenten vertegenwoordigd. Het brengt adviezen uit, die na een reeks tests grotendeels door de minister bevoegd voor luchtverkeer worden gevolgd. Het orgaan controleert het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), dat bevoegd is voor klachten en sancties en voor vragen van en inlichtingen voor de omwonenden. Het BAS voert ook een actief beleid voor het isoleren van de woningen die het meest aan het geluid zijn blootgesteld.

Op mijn mondelinge vraag in de plenaire vergadering van 14 november 2013 bevestigde de staatssecretaris dat bepaalde vliegtuigen van hun route afwijken en zo de nachtrust van de inwoners van het Brussels Gewest verstoren. Ook onderstreepte hij het belang van de oprichting van een onafhankelijke controleautoriteit die toeziet op de naleving van alle procedures.

Voorziet het aanstaande ‘vliegplan’ van de staatssecretaris in de oprichting van een onafhankelijke controleautoriteit die toeziet op de naleving van de luchtvaartprocedures en de nieuwe normen? Welke bevoegdheden zal dat orgaan krijgen?

Antwoord ontvangen op 8 april 2014 :

De ombudsdienst controleert momenteel elke ochtend de naleving van de luchtvaartprocedures die tijdens de nacht voordien werden gebruikt, en verrekent het route- en baangebruik. Het is correct dat vier vliegtuigen van het type Boeing 757 na elkaar de kanaalroute volgen, in overeenstemming met de eindbestemming van deze vliegtuigen.

De ombudsdienst vraagt systematisch een verslag over eventuele incidenten, zowel aan inspectiedienst van het Directoraat-generaal Luchtvaart als aan Belgocontrol. Uw vergelijking met Schiphol zou worden genoemd indien het milieubeleid een federale bevoegdheid was gebleven, en indien een isolatie- en onteigeningsbeleid was opgestart; wat helemaal niet het geval is voor Brussel-Nationaal.

Het behoort momenteel enkel tot de bevoegdheid van de inspectiedienst van het DGLV om alle eventuele inbreuken op de in België gepubliceerde luchtvaartprocedures te vervolgen.

Aan het ontwerp van controleorgaan voor de geluidshinder wordt de laatste hand gelegd, dit orgaan zou enkel bevoegd zijn voor de luchthaven Brussel-Nationaal en zou politiebevoegdheden hebben om elke inbreuk op de omgeving vast te stellen en gerechtelijk te vervolgen.