Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10538

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 5 december 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Nummerplaten - Diefstal - Verlies - Procedure - Duplicaatcode - Antidiefstalnummerplaten

diefstal
registratie van een voertuig
fraude

Chronologie

5/12/2013Verzending vraag
25/3/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10538 d.d. 5 december 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In 2012 noteerde de federale politie 21 171 diefstallen van geregistreerde nummerplaten. In 2013 waren er in de eerste drie maanden al 12 400 diefstallen geregistreerd. We kunnen dus wel spreken van een kleine epidemie in het stelen van nummerplaten in België. De rechtmatige eigenaar van de gestolen nummerplaten wordt hierbij geconfronteerd met twee problemen: administratieve problemen en fraudeproblemen.

Als nummerplaten gestolen worden, moet dit aangegeven worden bij de politie. Dit omwille van het verkrijgen van een attest, maar ook om de auto te laten seinen om fraude te belemmeren. Het attest dat verkregen wordt, moet samen met het roze formulier opgestuurd wordt naar de verzekeringsagent. Hierna kan de verzekeringsmakelaar een nieuwe nummerplaat (met nieuwe tekens) aanvragen bij de Directie Inschrijvingen van voertuigen (DIV). De oude nummerplaat zal hierdoor onbruikbaar worden.

Vaak worden nummerplaten beschadigd of gestolen door vandalenstreken, maar even goed zit er een frauduleus of crimineel kantje aan. Zo worden nummerplaten gestolen om ramkraken mee te doen, om te tanken zonder te betalen of om te ontsnappen aan snelheidsboetes. Hoewel gestolen nummerplaten geseind staan, is het de vraag of dit waterdicht is en of het systeem niet beter kan.

In Nederland tracht men fraude en administratieve problemen te minimaliseren door volgend systeem: wanneer een nummerplaat gestolen wordt, krijgt de eigenaar nieuwe platen met dezelfde tekens maar met een duplicaatcode.

Deze duplicaatcode is een cijfertoevoeging die op de kentekenplaat en op de kentekenpapieren vermeld wordt. De duplicaatcode geeft aan hoe vaak er een kentekenbewijs voor het betreffende voertuig is afgegeven. Het is deze duplicaatcode die ervoor zorgt dat de rechtmatige eigenaars van de nummerplaten niet in een fraudezaak verwikkeld kunnen geraken.

Het volstaat in Nederland naar een erkende kentekenplaatfabrikant te gaan met identiteitskaart en voertuigbewijs om deze nummerplaten te ontvangen. Ook de administratieve rompslomp wordt hierdoor tot het minimum gehouden.

In Groot-Brittannië proberen ze het op een meer preventieve wijze door anti-diefstal nummerplaten te installeren. In samenwerking met bedrijven die nummerplaten maken heeft de overheid een constructie bedacht waar het veel moeilijker is voor dieven om nummerplaten te stelen.

Graag had ik de geachte staatssecretaris volgende vragen gesteld:

1) Heeft hij reeds een evaluatie gemaakt van het Belgisch systeem om fraude en administratie bij gestolen nummerplaten te minimaliseren? Zo ja, wat is er uit de evaluatie gekomen? Zo nee, is hij dit van plan?

2) Hoe evalueert hij het Nederlandse en Britse model? Heeft hij plannen om naar een Nederlands of Brits model te gaan?

3) Welke maatregelen zal de geachte staatssecretaris in de toekomst nog treffen om administratie en fraude te beperken?

Antwoord ontvangen op 25 maart 2014 :

Zoals U terecht opmerkt gebeurt er bij een gestolen kentekenplaat een seining door de Federale Politie voor de ganse Schengen- zone.

In België werd er niet geopteerd om een duplicaat van een kentekenplaat af te leveren met een klein cijfer als teller zoals in Nederland, maar wel voor een totaal nieuwe kentekenplaat. Dat heeft als belangrijk voordeel dat bij misbruik van diezelfde geseinde kentekenplaat er geen misverstand kan bestaan aangezien de titularis over een totaal nieuwe kentekenplaat beschikt. Op die manier wordt de titularis duidelijk beschermd.

Bij de invoering van de Europese kentekenplaat werden er trouwens naast de reeds bestaande veiligheidskenmerken, de reliëfstempel en het DIV watermerk, bijkomende kenmerken voorzien, zoals de visuele veiligheidsdraad (VST) en een veiligheidsafbeelding met positieve identificatie.

Ik zie dan ook geen reden om op dit ogenblik nog verdere maatregelen te treffen.