Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10496

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 november 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Autosnelweg - Files - Parkings - Bypass - Bestraffing - Wettelijke bepalingen - Initiatieven

autoweg
parkeerterrein
politiecontrole
verkeerscontrole
overtreding van het verkeersreglement

Chronologie

28/11/2013Verzending vraag
27/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10496 d.d. 28 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Terecht viseert de politie asociale autobestuurders die, meestal zonder enige tijdswinst, gebruik maken van een parking langs de autostrade als bypass voor een stukje file. Het is zonder twijfel belangrijk dat de politie alle vormen van asociaal en daardoor erg irriterend verkeersgedrag secuur en hard opvolgt.

Daarbij stelt zich wel de vraag op basis van welk verbod men deze bypass kan bestraffen.

1) Als automobilisten een parking langs de autostrade opdraaien, hebben zij dan de wettelijke verplichting om ook halt te houden of mogen zij, om welke reden dan ook, bijvoorbeeld geen plaats of verandering van planning…, gewoon terug de autostrade oprijden.

2) Als de politie automobilisten die de parking oprijden en terug afrijden zonder halte te houden verbaliseren omwille het gebruiken van de parking als bypass voor een file, op basis van welke wettelijke bepalen baseren zij deze verbalisering? Wat als deze geverbaliseerde automobilisten verklaren dat zij bijvoorbeeld geen geschikte of veilige parkeerplaats vonden of tijdens de oprit van gedachte veranderden of een onveiligheidsgevoel ontwikkelden…?

3) Indien er geen voldoende grond bestaat om dit strafbaar te stellen overweegt de staatssecretaris initiatieven om hierin te voorzien? Bestaan er bijkomende mogelijkheden om met het huidige regelgevende kader (bijvoorbeeld gebruik van bepaalde verkeersborden) dit soort asociaal gedrag beter te bestrijden en te bestraffen? Is de geachte staatssecretaris bereid om dit te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 27 februari 2014 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. Uiteraard mag het parkeerterrein gebruikt worden waarvoor het bestemd is en mag men er terug afrijden indien bijvoorbeeld alle parkeerplaatsen bezet blijken te zijn. Het is weliswaar niet de bedoeling de parking oneigenlijk te gebruiken en op die manier andere weggebruikers eventueel in gevaar te brengen.

2. De controle die de federale wegpolitie onlangs uitvoerde op de parking van een autosnelweg vond plaats op een stukje weg van de parking waar het verbodsbord C3 (verboden toegang voor iedere bestuurder) stond met het onderbord “uitgezonderd voertuigen van meer dan 3,5 ton”. Alle bestuurders die niet aan die gewichtsklasse voldeden en die het verkeersbord voorbijreden werden door de politie geverbaliseerd op grond van artikel 5 van het verkeersreglement (bindende kracht van de verkeerstekens).

Er bestaat geen valabel argument om dit verkeersbord voorbij te rijden.

De politie wilde met deze grootscheepse actie te kennen geven dat bestuurders de parking niet oneigenlijk mogen gebruiken en dat bestuurders met het oog op tijdswinst de verkeersregels niet aan hun laars mogen lappen.

3. Er zijn geen wettelijke initiatieven nodig.