Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10404

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 14 november 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Mobib-abonnementen - Oude abonnementen voor B-Parking - Waarborg

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
plaatsbewijs
parkeerterrein

Chronologie

14/11/2013Verzending vraag
16/1/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10404 d.d. 14 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds enkele maanden schakelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) over van het uitreiken van de oude gelamineerde treinabonnementen naar de nieuwe Mobib-kaarten. Op die chipkaarten kunnen alle treinabonnementen, een eventueel parkingabonnement van B-Parking en een abonnement voor ander openbaar vervoer (De Lijn, MIVB, TEC) gezet worden.

Door de invoering van die gecombineerde kaarten, wordt voor de meeste treinreizigers het oude abonnement van B-Parking (in plastic en in bankkaartformaat) overbodig. Recent kwam mij echter ter ore dat de NMBS die oude kaarten, waarvoor de treinreiziger indertijd een waarborg van 10 euro betaalde, niet wil terugnemen en dus ook de 10 euro waarborg niet wil teruggeven. De reiziger blijft dus achter met een parkingabonnement dat hij niet meer kan en mag gebruiken, terwijl hij in de meeste gevallen wel 5 euro moest betalen om de nieuwe Mobib-kaart aan te maken…

Daarom wil ik u volgende vragen voorleggen:

1) Kan de geachte minister mij bevestigen of het voorgaande klopt?

2) Zo ja, wanneer zal de NMBS haar klanten de waarborg terugbetalen?

3) Zo neen, wat is dan de juiste stand van zaken ?

4) Hoeveel van die oude parkeerabonnementen zijn er op dit moment nog in omloop? Met andere woorden, voor welk bedrag heeft de NMBS waarborgen ontvangen voor die parkeerabonnementen?

Antwoord ontvangen op 16 januari 2014 :

1. In het kader van een genetwerkte mobiliteit, heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een MoBIB-kaart geïntroduceerd, die het gebruik van verschillende diensten toelaat: trein, stationsparking, autodelen met Cambio, opladen van elektrische wagens, huren van een Blue Bike,…

In dit kader werden alle abonnementen van de verschillende diensten vervangen door één globaal vervoersbewijs, de MoBIB-kaart.

Behalve voor het treinabonnement is de klant echter niet verplicht om al zijn vervoersbewijzen samen te brengen op een MoBIB-kaart en kan de klant dus zijn barcode kaart voor de parking behouden. Voor de nieuwe parkings die zullen geopend worden, zal de barcode-kaart niet meer aangeboden worden. De klanten zullen hier de MoBIB-kaart dienen te gebruiken.

2.,3. en 4. De barcode-kaart kost 10 euro. Het gaat hier echter niet om een waarborg, maar een eenmalige aankoop. De 10 euro is daarom niet terugbetaalbaar. De klant blijft eigenaar van deze kaart en kan ze gebruiken in de verschillende parkings die worden beheerd door B-Parking, een filiaal van NMBS. De klant kan bijvoorbeeld ook de barcode-kaart gebruiken om een abonnement op te laden voor een andere stationsparking.

Momenteel hebben meer dan 3 000 klanten hun treinabonnement alsook het parkeerabonnement opgeladen op een MoBIB-kaart. Er zijn ongeveer nog 4 800 barcode-kaarten van B-Parking in omloop.