Wereldbank - Herziening van de "safeguards" - Herfinanciering International Development Association - Koppeling
Wereldbank
Internationale Ontwikkelingsassociatie
13/11/2013 | Verzending vraag |
12/12/2013 | Antwoord |
In juni 2014 verwacht men bij de Wereldbank de afronding van fase 3 van de herziening van de sociale en milieugerelateerde safeguards.
Ondertussen zijn ook de discussies in het kader van de driejaarlijkse herfinanciering van de International Development Association (IDA) aan de gang. Ze worden vermoedelijk eind 2013 afgerond. Die discussies zijn een unieke gelegenheid voor de donoren om bepaalde hervormingen of veranderingen bij de Wereldbank op tafel te leggen.
Hierover aan u de volgende vragen.
1) In welke mate maakt de geachte minister gebruik van die onderhandelingen om de Belgische eisen met betrekking tot de herziening van de safeguards op tafel te leggen? Zo ja, kan hij concreet aangeven welke inspanningen er in dat kader wanneer werden geleverd? Welke inspanningen zullen er in dat kader nog worden geleverd?
2) Heeft de IDA deputy hieromtrent duidelijke richtlijnen mee gekregen ? Zo ja, dewelke?
3) Kan de geachte minister ons zeggen of België van plan is om zijn bijdrage aan IDA-17 te verhogen, te verlagen of status quo te houden? Aan de hand van welke criteria zal hij die beslissing nemen? Met welke overwegingen en factoren wordt bij die beslissing rekening gehouden?
4) Welke waren voor België de belangrijkste aandachtspunten tijdens de IDA- onderhandelingen?
5) Hoe evalueert België de door IDA beheerde ontwikkelingsinspanningen en wat zijn de voornaamste veranderingen in IDA-17 die België bewerkstelligd wil zien?
1) Pas in het voorjaar van 2014 zal de Wereldbank een eerste voorstel omtrent de “safeguards”’ doen, waardoor fase 1 (niet fase 3) zal afgerond worden.
Tijdens de besprekingen van het strategisch kader voor de IDA17-wedersamenstellingsonderhandelingen heeft de Belgische IDA17-onderhandelaar steeds het belang van duurzame ontwikkeling, waarvan sociale en milieuvoorzorgsmaatregelen bouwstenen zijn, vooropgesteld. Tijdens besprekingen van de IDA-onderhandelaars met President Kim werd dit tevens onderstreept en dit zal ook tijdens toekomstige vergaderingen worden benadrukt. Zowel ikzelf, als de Belgische onderhandelaar hebben het belang van dit thema meermaals bij President Kim aangekaart.
2) De IDA-onderhandelaar houdt zich aan het beleidskader dat ter voorbereiding van de IDA17 onderhandelingen door mijn diensten in samenspraak met de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (DGD) is opgesteld (zie ook punt 4)
3) De IDA17 onderhandelingen zijn nog niet afgerond, maar vinden op 16 en 17 december hun finaliteit. De onderhandelaars hopen het gevraagde basisscenario van de nodige financiële middelen te kunnen voorzien. België verwacht zijn aandeel (1,55 %) in de basisfinanciering te behouden en hiertoe op zijn minst hetzelfde nominale bedrag bij te dragen als die van de vorige wedersamenstelling (IDA16) (119,55 miljoen euro per jaar voor drie jaar).
4) Naast de traditionele sectoren en thema’s zoals landbouw, infrastructuur, gezondheidszorg, onderwijs, sociale bescherming, goed bestuur, energie, enz., wordt in het kader van de IDA17 onderhandelingen speciaal de nadruk gelegd op het maximaliseren van de ontwikkelingsimpact, fragiele en conflictstaten, “gender”, klimaatverandering en inclusieve groei. België ondersteunt zowel de traditionele thema’s als de speciale thema’s die tot onze voornaamste beleidsprioriteiten voor IDA behoren.
Daarnaast wordt er geijverd voor de volledige aansluiting van het strategisch kader van de IDA17-wedersamenstelling met de nieuwe strategie van de Wereldbankgroep
Concrete aandachtspunten zijn de volgende:
De middelen ten voordele van fragiele staten en ‘turnaround countries’ moeten in vergelijking met IDA16 in alle scenario’s toenemen;
Basisgiftfinanciering moet de absolute kern van de IDA financiering blijven;
Het thema inclusieve groei verbreden met sociale herverdeling en eerlijk werk;
Noodzaak om het thema duurzaamheid, incl. sociale en milieuvoorzorgsmaatregelen, als centraal onderdeel van het strategisch kader van IDA17 en van de Wereldbankgroep te behouden.
5) IDA wordt over het algemeen als een efficiënte en doeltreffende multilaterale ontwikkelingsinstelling beschouwd. Bewijs daarvan zijn de goede evaluaties door verschillende ontwikkelingspartners (Australië, VK, Zweden, MOPAN, etc.).
De Wereldbank is ook een voorloper op het vlak van diverse initiatieven en thema’s zoals onder andere de sociale en milieuvoorzorgsmaatregelen, ‘procurement’ (d.i. openbare aanbestedingen in het kader van projecten), resultaten en ontwikkelingsimpact, strijd tegen de corruptie, enz.
De voornaamste comparatieve voordelen van IDA zijn trouwens de volgende:
“convening power”;
landenbenadering – mondiale kennis en ervaring die lokaal kan gebruikt worden;
verantwoordelijkheidsmechanismen (‘procurement’, voorzorgsmaatregelen, interne controles en externe IEG evaluaties, maatregelen tegen corruptie);
een uitgebreid systeem om de resultaten van IDA (nationaal, projectmatig en operationeel) te meten (“Results Measurement System”).
IDA zou nog meer aandacht aan de volgende zaken kunnen besteden, waar België trouwens steeds de nadruk heeft op gelegd tijdens de IDA17-onderhandelingen: :
impactevaluaties en “evidence-based learning” om nog beter uit gemaakte fouten te leren;
(intensere) samenwerking en coördinatie met de andere ontwikkelingspartners;
aanwezigheid van meer gespecialiseerd personeel in fragiele staten;
in het kader van het thema inclusieve groei, meer aandacht voor een herverdelend beleid en de vermindering van de ongelijkheid.