Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10384

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 november 2013

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken

Federale Overheidsdienst Financiën - Fietskoeriers - Gebruik

tweewielig voertuig
vervoersonderneming
postdienst
belastingadministratie
ministerie

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
11/12/2013Antwoord

Vraag nr. 5-10384 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs berichtten de media dat het niet goed gaat met de fietskoeriersbedrijven. Die wijten hun achteruitgang deels aan de overheid, die het qua opdrachten laat afweten. Vooral bij administraties blijkt de terughoudendheid hardnekkig te zijn. Blijkbaar leven er nog zeer veel vooroordelen, bijvoorbeeld dat de zending slecht beschermd zou zijn tegen de weersomstandigheden. Ze schermen ook met confidentialiteit, of met de verplichting om zendingen aangetekend te versturen. Drogredenen, aangezien advocatenkantoren en banken vaak met fietskoeriers werken. Leveringsbonnen en scans bieden immers dezelfde garanties als een aangetekend schrijven.

De voordelen van fietskoeriers moeten niet meer worden beklemtoond: milieu, minder files, dus een betere leefbaarheid en een betere mobiliteit in de dichtgeslibde steden en agglomeraties. Bij uitstek in Brussel, een stad waar de onleefbaarheid cumuleert, bieden zij een competitief voordeel.

Hierover de volgende vragen.

1) Erkent de geachte minister de voordelen en mogelijkheden van fietskoeriers voor de administraties (in Brussel)? Bevestigt hij dat die diensten vandaag nog onderbenut zijn?

2) Maakt de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën gebruik van fietskoeriersdiensten?

a) Zo ja, welk soort contracten betreft het (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om die contracten uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is de FOD Financiën tevreden met de geleverde diensten?

c) Zo neen, waarom niet? Overweegt de minister om er in de toekomst werk van te maken?

3) Maakt de FOD Financiën gebruik van andere private (gemotoriseerde) bestel- en koeriersdiensten?

a) Zo ja, welk soort contracten betreft het (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om die contracten uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is de FOD Financiën tevreden over de geleverde diensten?

c) Overweegt de geachte minister om die contracten in de toekomst af te bouwen ten voordele van fietskoeriers? Is hij bereid om zijn administratie te vragen om dat te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 11 december 2013 :

1) De dienstverlening van fietskoeriers richt zich voornamelijk op de bedeling van documenten op dezelfde dag. Het volume ter zake is bij Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën zeer beperkt. Het merendeel van de documenten wordt namelijk per gewone post verstuurd.

In het geval een document uitzonderlijk toch dezelfde dag moet afgeleverd worden, wordt het meegegeven met een chauffeur van FOD Financiën die de bestemming in kwestie, in het kader van zijn dagelijkse routine aandoet die dag (geen extra transport dus).

De FOD Financiën is bovendien over het hele land verspreid, terwijl de fietskoeriers zich bijna uitsluitend beperken de grote agglomeraties en tot korte afstanden.

Daarnaast is het belangrijk te wijzen op het wettelijke kader voor aangetekende zendingen: Aangetekende zendingen maken deel uit van de universele dienstverlening en zijn beschreven in een Europese directieve en een Koninklijk Besluit. Zij mogen enkel verstuurd worden door een postale operator die een licentie bekomen heeft bij het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie.

Aangetekende zendingen moeten tevens aan volgende voorwaarden voldoen:

Zendingen afgeleverd door een fietskoerier beantwoorden niet aan de hierboven staande criteria,  bieden dus niet dezelfde garantie als een aangetekende zending en kunnen dus ook niet dienen als alternatief in situaties waar het verplicht is om aangetekende zendingen te versturen. 

2) Neen

a) Niet van toepassing

b) Niet van toepassing

c) De overwegingen opgenomen onder punt 1 tonen de moeilijkheden aan voor de eventuele operationalisering van een fietskoerierdienst. 

3) Er wordt vandaag door FOD Financiën geen gebruik gemaakt van andere private bestel-of koerierdiensten. De dagelijkse post wordt verwerkt door bpost

(bpost doet grote inspanningen op het vlak van milieubeheer (http://www.bpost.be/site/nl/postgroup/greenpost/planet/index.html ).

De CO2 uitstoot van deze zendingen wordt sinds 1 juli van dit jaar gecompenseerd. 

In de uitzonderlijke gevallen dat een brief een levering op dezelfde dag vergt, wordt die meegegeven met een chauffeur van FOD Financiën die het gebouw die dag aandoet.

Er is bijgevolg geen sprake van extra verkeer, extra kost of extra co2 uitstoot voor FOD Financiën aangezien in beide gevallen een bestaand transport gebruikt wordt.

a) Niet van toepassing

b) Niet van toepassing

c) Om de redenen aangehaald onder punt 1, wordt op dit moment niet overwogen om beroep te doen op, of de onderzoek te voeren naar de eventuele operationalisering van een fietskoerierdienst.