Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10376

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 november 2013

aan de minister van Justitie

Federale Overheidsdienst Justitie - Fietskoeriers - Gebruik

tweewielig voertuig
vervoersonderneming
ministerie
postdienst

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
18/12/2013Antwoord

Vraag nr. 5-10376 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs berichtten de media dat het niet goed gaat met de fietskoeriersbedrijven. Deze wijten hun achteruitgang deels aan de overheid, die het qua opdrachten laat afweten. Vooral bij administraties blijkt de terughoudendheid hardnekkig te zijn. Blijkbaar leven er nog zeer veel vooroordelen, zoals een slechte bescherming van de zending tegen de weersomstandigheden. Of ze schermen met confidentialiteit, of met de verplichting om zendingen aangetekend te versturen. Drogredenen, aangezien advocatenkantoren en banken veel werken met fietskoeriers. Daarbij geldt dat leveringsbonnen en scans dezelfde garanties kunnen geven als een aangetekend schrijven.

De voordelen van fietskoeriers moeten niet meer worden beklemtoond: milieu, minder files dus veel meer leefbaarheid en betere mobiliteit in de dichtgeslibde steden en agglomeraties. Bij uitstek in Brussel, een stad waar de onleefbaarheid cumuleert, bieden zij een competitief voordeel.

Hierover de volgende vragen:

1) Erkent de geachte minister de voordelen en mogelijkheden van fietskoeriers voor de administraties (in Brussel)? Bevestigt zij dat deze diensten vandaag nog onderbenut zijn?

2) Maakt de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie gebruik van fietskoeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Zo neen, waarom niet? Overweegt de minister om hier in de toekomst werk van te maken?

3) Maakt de FOD Justitie gebruik van andere private (gemotoriseerde) bestel- en koeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Overweegt de geachte minister om deze contracten in de toekomst af te bouwen ten voordele van fietskoeriers? Is zij bereid om haar administratie te vragen om dit te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 18 december 2013 :

1) Het is duidelijk dat in het kader van een duurzame ontwikkeling het gebruik van fietskoeriers zeker een pluspunt is. Men moet ook rekening houden met het feit dat indien mogelijk elektronisch wordt gewerkt. Deze werkmethode draagt ongetwijfeld eveneens bij tot een sterke vermindering van verkeer in de agglomeratie.

2) a-b) Wij maken geen gebruik van fietskoeriers voor de centrale administratie.

c) Er zijn geen plannen om gebruik te maken van fietskoeriers omdat wij onze eigen expeditiedienst hebben die het transport van stukken tussen onze verschillende gebouwen verzekert; voor de andere zendingen maken wij gebruik van De Post.

3) We maken geen gebruik van andere private bestel en koerierdiensten (behalve De Post) voor zendingen in de Brusselse agglomeratie.