Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10374

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 november 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Federale Overheidsdienst Economie, KMO's, Middenstand en Energie - Fietskoeriers - Gebruik

tweewielig voertuig
vervoersonderneming
postdienst
ministerie

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
8/4/2014Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10372
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10373

Vraag nr. 5-10374 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs berichtten de media dat het niet goed gaat met de fietskoeriersbedrijven. Deze wijten hun achteruitgang deels aan de overheid, die het qua opdrachten laat afweten. Vooral bij administraties blijkt de terughoudendheid hardnekkig te zijn. Blijkbaar leven er nog zeer veel vooroordelen, zoals een slechte bescherming van de zending tegen de weersomstandigheden. Of ze schermen met confidentialiteit, of met de verplichting om zendingen aangetekend te versturen. Drogredenen, aangezien advocatenkantoren en banken veel werken met fietskoeriers. Daarbij geldt dat leveringsbonnen en scans dezelfde garanties kunnen geven als een aangetekend schrijven.

De voordelen van fietskoeriers moeten niet meer worden beklemtoond: milieu, minder files dus veel meer leefbaarheid en betere mobiliteit in de dichtgeslibde steden en agglomeraties. Bij uitstek in Brussel, een stad waar de onleefbaarheid cumuleert, bieden zij een competitief voordeel.

Hierover de volgende vragen:

1) Erkent de geachte minister de voordelen en mogelijkheden van fietskoeriers voor de administraties (in Brussel)? Bevestigt hij dat deze diensten vandaag nog onderbenut zijn?

2) Maakt de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, KMO, Middenstand en Energie gebruik van fietskoeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Zo neen, waarom niet? Overweegt de geachte minister om hier in de toekomst werk van te maken?

3) Maakt de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie gebruik van andere private (gemotoriseerde) bestel- en koeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Overweegt de geachte minister om deze contracten in de toekomst af te bouwen ten voordele van fietskoeriers? Is de geachte minister bereid om zijn administratie te vragen om dit te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 8 april 2014 :

1) De voordelen van fietskoeriers voor de bestelling van dringende brieven en pakketten binnen een stedelijke agglomeratie is inderdaad evident, voor wie deze diensten kent althans, want er is blijkbaar nog heel wat onwetendheid over de voordelen van deze bij uitstek duurzame dienstverlening. Het niet-vervuilende en stille karakter van de fietskoerierdiensten, hun bijdrage tot de oplossing van de mobiliteitsproblemen en de verhoogde leefbaarheid van de steden is reëel en hoeft inderdaad geen verder betoog. In Brussel en in andere grote steden bieden zij een duurzaam alternatief, dat door zijn snelheid zowel aan privé-bedrijven als voor overheidsdiensten een toegevoegde waarde kan bieden. De geruchten in de pers over de mogelijkheid om op korte termijn 10 000 jobs te creëren in deze sector lijkt volgens experten binnen mijn Administratie evenwel niet realistisch.

2) De Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer heeft zijn eigen “fietskoerierdienst”. Het betreft een ambtenaar verbonden aan de logistieke diensten die vrijwel dagelijks dringende documenten bezorgt bij de diensten van het Belgisch Staatsblad, andere FOD’s en POD’s, mijn eigen Beleidscel, maar ook die van andere bevoegde ministers en staatssecretarissen, zoals de minister bevoegd voor de Noordzee (Maritiem Transport) en de minister voor Overheidsbedrijven (Spoorbeleid), enz. Gelet op het drukke stadsverkeer in Brussel maakt de betrokken ambtenaar hierbij ook gebruik van het openbaar vervoer of gaat hij te voet wanneer het om bestellingen in de onmiddellijke nabijheid gaat.

2a) Er werden geen contracten afgesloten om deze activiteit uit te voeren. Er zijn geen plannen om deze regeling te wijzigen.

2b) De functie van fietskoerier bij de FOD Mobiliteit en Vervoer werd in 2010 in het leven geroepen, tot ieders tevredenheid. De beslissing kadert in het Plan voor de verduurzaming van de eigen mobiliteit. Als EMAS-gecertificeerde instelling streeft mijn administratie naar de afbouw van het aantal dienstwagens en de vervanging van de korte ritten door duurzame alternatieven. Bovendien moeten ambtenaren om budgettaire redenen zoveel mogelijk gebruik maken van het openbaar vervoer. De FOD Mobiliteit en Vervoer vervult hiermee haar voorbeeldfunctie.

2c) De vraag is in de huidige situatie niet helemaal van toepassing, maar indien er geen ambtenaar met passend profiel beschikbaar was gevonden, dan had men inderdaad een beroep moeten doen op private koerierdiensten.

3) Zware stapels documenten (bvb. voor de Raad van State) en documenten voor bestemmelingen op afgelegen locaties (luchthavendiensten of diensten in zeehavens) worden gebracht door een chauffeur met dienstwagen of meegenomen door een pendelbusje.

3a) Deze vraag is niet van helemaal van toepassing, maar ook deze diensten zijn frequent.

3b) Deze diensten zijn goed georganiseerd.

3c) De FOD Mobiliteit en Vervoer is zeer goed geïnformeerd over de diverse mogelijkheden en weet dat ik achter de ontwikkeling sta van fietskoerier-diensten. Ik ben inderdaad overtuigd van het nut van hun diensten, maar men mag het niet als een overheidstaak beschouwen de markt voor privé-koeriers actief te promoten.