Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10332

van Frank Boogaerts (N-VA) d.d. 12 november 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen

haveninstallatie
spoorwegnet
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
12/12/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3303

Vraag nr. 5-10332 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bijna één jaar geleden vroeg ik aan de bevoegde minister van overheidsbedrijven naar zijn plannen in verband met de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Eveneens peilde ik naar de gevolgen daarvan op de ontwikkeling van de Lierse stationsomgeving en het verdwijnen van overwegen in deze regio.

Vorige week konden wij in de media vernemen dat VOKA de meerjarenplanning van de NMBS zwaar op de korrel nam. Dat in deze planning geen sprake meer was van een tweede spoortoegang naar de Antwerpse haven viel terecht in slechte aarde bij VOKA. Dat plan zou natuurlijk een zeer nefaste situatie opleveren voor de Antwerpse haven. De verdere ontsluiting van de haven van Antwerpen is, gezien het groeiritme van de voorbije jaren, wel degelijk een noodzaak. Het misgelopen economisch potentieel valt zeker niet te ontkennen.

Verder wil ik de minister ook attent maken op het niet correct incalculeren van zogenaamde 'verzonken kosten' van eerdere beleidsbeslissingen. Als nu blijkt dat de tweede spoortoegang naar de Antwerpse haven er inderdaad niet meer komt, heeft dat immers ook een invloed op enkele hangende projecten in Lier, zoals de ondergrondse parking en de bouw van een nieuw cultureel centrum, beiden in de stationsomgeving. Die projecten zijn opgezet naar aanleiding van het Masterplan uit 2008, waarbij de NMBS de vernieuwing van de Lierse stationsbuurt deels voor zijn rekening neemt.

Met enkele mogelijke veranderingen rond de bestaande spoorinfrastructuur, is er beslist om een verfijnder masterplan uit te werken in overleg met de volgende partners: de stad Lier, NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn, het agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaams gewest, de Afdeling Beleid, Mobiliteit en verkeersveiligheid, het agentschap Ruimtelijke ordening en Onroerend Erfgoed. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. In zijn laatste antwoord liet uw voorganger weten dat pas als alle betrokken partijen de samenwerkingsovereenkomst hebben getekend, een studie kon worden opgestart om concrete vooruitzichten en een indicatieve planning te kunnen geven.

In mijn vorige vraag wilde ik ook weten hoe het zat met de sluitingen van eventuele overwegen in Lier, Kessel en Nijlen. De minister heeft toen een duidelijk antwoord gegeven voor de overwegen in Nijlen en Kessel.

Over de situatie in Lier was het antwoord van de minister minder duidelijk, vooral aangaande het tracé van de tweede spoorontsluiting. Minister Magnette verklaarde letterlijk : "De afschaffing van de overweg aan de Lispersteenweg is afhankelijk van het tracé van het project "Tweede spoortoegang" tot de haven van Antwerpen. Momenteel is er nog geen definitieve oplossing en worden nog meerdere tracévarianten onderzocht. Volgens de gekozen oplossing van de tweede spoorwegtoegang tot de haven van Antwerpen, zal duidelijk worden welke impact dit heeft voor Lier en voor de overweg aan de Lispersteenweg."

Graag had ik van de minister antwoord gekregen op de volgende vragen:

1) Wat is de stand van zaken met betrekking tot de eventuele realisatie van de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven? Mogen we dit als definitief afgesteld beschouwen, of is dit uitstel? Zo ja, hoe lang? Zijn er garanties dat er na eventueel uitstel effectief alsnog een tweede ontsluiting zal komen?

2) Wat gaat er nu precies gebeuren met de ontwikkeling van de Lierse stationsomgeving, aangezien er geen tweede spoortoegang naar de Antwerpse haven komt?

3) Wat gaat er nu gebeuren met de overweg aan de Lispersteenweg in Lier? Is die nog steeds verbonden aan de tweede spoorontsluiting, of zoekt U een andere oplossing?

Antwoord ontvangen op 12 december 2013 :

1) Zoals verklaard door mijn voorganger is de realisatie van de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven nog afhankelijk van het tracé van het project.

Infrabel meldt me dat in de richtlijnen, uitgevaardigd door dienst MER op 3 september 2012, nog een trechteringsfase diende te worden ingelast.

Deze fase is ondertussen afgerond en de Trechteringsnota werd door studiebureau ARCADIS op 31 maart jongstleden voor goedkeuring voorgelegd aan de dienst MER.

Er wordt verwacht dat het studiebureau zijn definitief plan-MER ter beschikking van de dienst MER in november 2013 kan stellen. De goedkeuring van het plan-MER door de dienst MER kan dan redelijkerwijze verwacht worden in december 2013.

Parallel aan de opmaak van dit plan-MER dient het studiebureau eveneens te voorzien in de opmaak van een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse (of MKBA).

Op basis van het goedgekeurde plan-MER en van deze MKBA wordt aangenomen dat de Vlaamse Regering in staat moet worden geacht om tegen eind 2013 of begin 2014 de definitieve tracé-keuze van de tweede Spoortoegang vast te leggen.

2) De ontwikkeling van de Lierse stationsomgeving is dus nog afhankelijk van het tracé van de 2de spoorontsluiting dat uiteindelijk zal weerhouden worden.

3) Infrabel bevestigt dat de ambitie om de betrokken overweg af te schaffen los staat van de ambitie om een tweede spoortoegang tot de haven aan te leggen.

De keuze van de alternatieven om het verkeer af te wikkelen is toch beïnvloed door de keuze van het tracé van de tweede spoortoegang tot de haven, bijvoorbeeld het aantal sporen, de hoogte of de diepte van de sporen, enz.

Afhankelijk van de gemaakte keuze, is het dan mogelijk om de realisatiefase van de afschaffing van de overwegen los te koppelen van de aanleg van de tweede spoortoegang tot de haven.