Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1011

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 januari 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Vliegverkeer - Veiligheid - Mechanische defecten

luchtverkeer
luchtvervoer
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
9/2/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1012

Vraag nr. 5-1011 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs moest een vliegtuig van Brussels Airlines naar de luchthaven van Zaventem terugkeren wegens een incident aan boord tussen een passagier en de bemanning. Aangezien de man niet kon worden bedaard, maakte het toestel rechtsomkeer.

In dit verband kreeg ik van de minister graag antwoorden op de volgende vragen :

Betrof het hier een alleenstaand incident of komt dit vaker voor?

Mochten dergelijke incidenten vaker voorkomen, kan de minister ze dan specificeren aan de hand van volgende vragen en zijn antwoorden steeds detailleren voor de periode 2007 tot en met 2010 en per luchthaven:

1) Hoe vaak waren er in ons land incidenten waardoor het vliegtuig na het vertrek moest terugkeren?

2) Wat waren de oorzaken van die verschillende incidenten? Wanneer betrof het een mechanisch defect en welke waren dat? Wanneer waren er problemen met passagiers en om welke redenen (bijvoorbeeld medisch, disciplinair, …)?

3) Hoe vaak moesten de politie- en / of hulpdiensten ingrijpen? Hoe vaak moest een beroep gedaan worden op hulpdiensten?

4) Hoe vaak was er een probleem met de bemanning en welke problemen stelden zich?

5) Kwam de vlucht zelf ooit ernstig in gevaar? Wie oordeelt daarover en bestaat er ter zake een onafhankelijke instantie? Werd de schade verhaald op de verantwoordelijke?

6) Stelde de luchthaven of de luchtvaartmaatschappij zich ooit burgerlijke partij? Zo ja, wanneer, voor welke feiten en welke gevolgen waren er? Is er ooit een luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk gesteld voor schade opgelopen door dit soort incidenten?

7) Leiden dergelijke incidenten automatisch tot een proces-verbaal (pv)? Zo ja, welke gevolgen hadden die pv's en werden er verantwoordelijken voor de rechtbank gebracht? Met welke gevolgen?

Antwoord ontvangen op 9 februari 2011 :

Ik verwijs het geachte lid naar het antwoord van de Staatssecretaris van Mobiliteit (vraag nr 5-1012).