Administratiekosten van de verzekeringsinstellingen - Administratief centrum - Mutualiteiten - Reserves
ziekteverzekering
16/10/2013 | Verzending vraag |
11/2/2014 | Herkwalificatie |
12/3/2014 | Antwoord |
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4778
Het koninklijk besluit van 21 oktober 2002 tot uitvoering van artikel 29, §§1 en 5, van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen geeft in artikel 76 volgende technische omschrijving voor "het administratief centrum".
De mutualistische instellingen zonderen in hun rekeningen een "administratief centrum" af. Benevens de rol die aan dit administratief centrum wordt toebedeeld op het vlak van het beheer en de verdeling van de gemeenschappelijke werkingskosten, overeenkomstig de nadere regels voorzien onder artikel 77, worden aan dit centrum toegerekend :
1° de administratieve bijdragen, indien een dergelijke bijdrage voorzien is in de statuten;
2° het boni, en respectievelijk het mali, van de administratiekosten van de verplichte verzekering ingevolge de toepassing van voornoemde gecoördineerde wet van 14 juli 1994;
3° de kosten en de opbrengsten die niet toerekenbaar of toegerekend zijn aan de verplichte verzekering of aan een dienst of een groep van diensten van de vrije en aanvullende verzekering.
Over welke reserves beschikte iedere mutualistische entiteit (landsbond, ziekenfonds, maatschappij voor onderlinge bijstand) op datum van 31 december 2011 en 31 december 2012?
In antwoord op uw vraag vindt u in bijlage een overzicht per mutualistische entiteit van de reserves van het administratief centrum per einde boekjaar 2011 en per einde boekjaar 2012 voor zover er minstens in één van beide boekjaren reserves zijn in dit centrum.
De bijlage ligt ter inzage bij de griffie van de Senaat.