Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10092

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 15 oktober 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

CAD ASTRID - Problemen - Procedures - Werkwijze - Analyse

ASTRID
eerste hulp
telefoon

Chronologie

15/10/2013Verzending vraag
24/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10092 d.d. 15 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een objectieve en duidelijke probleembepaling is aan de orde in de discussie rond CAD ASTRID en de moeilijkheden die gepaard gaan met de migraties van de geïntegreerde centrales. ASTRID NV wordt door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken vaak als zondebok aangewezen, maar de vraag is of er wel zo rechtlijnig gewezen kan worden naar ASTRID NV.

Verschillende bronnen halen immers aan dat niet enkel het technisch falen (wat binnen de verantwoordelijkheid ligt van ASTRID) aan de basis ligt van de problemen, maar dat er nog twee andere onopgeloste problemen zijn:

a. De procedures die opgestart zijn door FOD Volksgezondheid en Binnenlandse Zaken worden niet gevolgd. Elke centra vraagt zijn eigen aanpassingen en heeft nog steeds zijn eigen systemen om met brandweer en politie te werken. ASTRID NV kan hierdoor geen generiek programma leveren. Migraties van andere centrales waren dus in feite telkens nieuwe migraties. Dit in plaats van de generieke basis op enkele punten aan te passen aan de specificiteit van de provincie. Hierdoor worden geen lessen getrokken uit voorgaande migraties en lopen de kosten te hoog op.

b. De vooropgestelde werkwijze, namelijk een neutrale calltaker en een scheiding tussen calltaking en dispatching is nog steeds niet gebeurd in de gemigreerde centrales. De gemigreerde centrales werken dus nog steeds zoals voor CAD ASTRID. Dit is een verlies aan efficiëntie.

Bovenstaande voorbeelden geven aan dat ASTRID niet als schuldige kan worden aangewezen.

Graag kreeg ik een antwoord op volgende vragen:

1) Op welk niveau ziet de minister de grootste problemen? Graag uitleg per niveau waarom wel en waarom niet.

2) Welke maatregelen zal zij nemen om de problemen weg te werken? Graag per niveau alsook binnen welke termijn.

3) Heeft de minister al met ATRID NV gesproken om de problemen te analyseren? Wat waren hierbij de voornaamste conclusies?

Antwoord ontvangen op 24 februari 2014 :

1) Zowel ikzelf als mijn diensten wijzen NV ASTRID niet als schuldige aan. De fout ligt niet bij NV ASTRID, maar bij de CAD-technologie waarvan de meldkamers gebruik maken. Deze technologie is het gevolg van keuzes die tijdens een duur van ongeveer tien jaar gemaakt werden en die een product hebben opgeleverd dat ons niet toelaat om snel oplossingen te vinden op openstaande problemen en om in te spelen op de steeds evoluerende behoeften.

NV ASTRID heeft zich ingezet om aan alle behoeften te voorzien. Ondertussen is het duidelijk dat de politionele diensten tevreden zijn, maar dat er nog heel wat openstaande punten zijn om te kunnen voldoen aan de specifieke behoeften van de brandweer en de medische diensten en dat deze niet snel ingevuld kunnen worden. Deze behoeften hebben onder meer betrekking om de lokalisatie, de snelste adequate hulp, de alarmering, enz.

2) De geïdentificeerde problemen en aandachtspunten willen mijn diensten aanpakken in een prioritair actieplan. Dit actieplan wil tegelijk ook een aantal verbeteringen invoeren en problemen oplossen voor de Hulpcentra 112 die nog niet overgestapt zijn op de CAD-technologie van ASTRID.

De belangrijkste doelstellingen in het actieplan zijn:

a. Fix the basics (voor de CAD-technologie van ASTRID; voor de CAD-technologie van CITYGIS; voor telefonie en radio en voor alarmering en informatie-uitwisseling): ervoor zorgen dat de noodzakelijke functionaliteiten aan de Hulpcentra 112 aangeboden worden en zonder risico’s op uitval of tekortkomingen kunnen functioneren.

b. Een rapporteringplatform toevoegen;

c. Overstappen naar een performantere cartografie met daarin een nationale basiskaart en opportuniteiten voor verfijnde lokalisatie, routering en geo-informatie;

d. Zorgen voor een business continuity plan garantie voor alle Hulpcentra 112.

Prioritaire problemen voor de CAD-technologie van ASTRID zijn voor “fix the basics” onder andere:

Voor het rapporteringplatform en het Business Continuity Plan moeten de eerste stappen nu gezet en geformaliseerd worden zodat er in de toekomst voldoende garanties zijn.

Het actieplan voorziet maatregelen die op korte termijn moeten genomen worden om onder meer de bovenstaande problemen op te lossen, maar ook een lijst van maatregelen die op middellange termijn moeten genomen worden om een aantal minder prioritaire problemen op te lossen. Een aantal punctuele zaken van het actieplan worden nu volop besproken met de verschillende betrokken diensten.

Een oplossing voor de problemen die te maken hebben met de cartografie van de Hulpcentra 112 is voorzien via het project Optifed 1, dat de geïnteresseerde overheidsdiensten (geïntegreerde politie, de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken en NV ASTRID) eenzelfde basiskaart met uniforme straatnamen- en navigatie/routeringscapaciteiten zal geven om hun opdracht efficiënt te kunnen uitvoeren. Dit is voorzien voor 2014.

De basiskaart zal worden aangekocht van een nog te selecteren leverancier op basis van de behoeften van de verschillende betrokkenen. Dit project wordt voor verschillende overheidsdiensten gecoördineerd door het NGI (Nationaal Geografisch Instituut).

NV ASTRID bereidt ook een upgrade voor van de CAD-software (Computer Aided Dispatching) en tegelijk een overstap naar een gecentraliseerde infrastructuur voor de CAD-platformen. De realisatie hiervan verwachten mijn diensten niet op korte termijn, maar eerder op medium en lange termijn. We kunnen dus niet direct op fundamentele oplossingen rekenen in 2013 en zelfs in 2014. Een aantal oplossingen en verbeteringen zullen pas mogelijk zijn na deze stap.

Er wordt ook bekeken om zoveel mogelijk (tussentijdse) oplossingen of verbeteringen te realiseren op zeer korte termijn.