Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10091

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 15 oktober 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

ASTRID NV - COP-meerjarenplan - Doelstellingen - Stand van zaken

ASTRID
telefoon
eerste hulp

Chronologie

15/10/2013Verzending vraag
23/1/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10091 d.d. 15 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

ASTRID NV werkt voor de uitbouw van de meldkamers op basis van het jaarplan en meerjarenplan dat het COP heeft opgesteld.

Onder het voorzitterschap van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken werd in 2012 een meerjarenplan opgemaakt voor de periode 2012-2016.

Op korte termijn (2012-2016) richtte het plan zich op een dubbel perspectief:

- Omschakelen van de 11 actuele gedecentraliseerde (provinciale) platformen naar een centrale architectuur voor lagere operationele kosten en een hoger serviceniveau;

- Upgrade van de huidige CAD-softwareversie 8 naar 9.

Verder omvat het COP-beleidsplan 5 strategische doelstellingen:

a. Migraties: eind 2013 zijn er 11 geïntegreerde 112-centra

b. Aanbod state-of-the-art toepassingen

c. Voldoen aan Belgische of Europese wetgeving

d. Optimalisatie, beschikbaarheid en werkingskosten

Als ik het rapport las was ik verbaasd over de technologische innovatie die ons te wachten staat. Zo zou het bijvoorbeeld in 2014 mogelijk moeten zijn een oproep naar noodcentrales te doen via SMS voor doven, slechthorenden en spraakgestoorden. Ee-call zou in 2015 in omloop komen waarbij wagens uitgerust zijn met een zwarte doos waarbij gegevens (nummerplaat, rijrichting, exacte locatie,…) via een sim-kaart naar het 112-centrum zouden doorgestuurd worden. Ook een Emergency app zou in 2014 klaar moeten zijn om alle mogelijkheden van een smartphone te kunnen gebruiken in de communicatie tussen hulpbehoevenden en de CIC/HC100.

Graag had ik de minister volgende vragen gesteld:

1) Is het korte termijn perspectief nog steeds de doelstelling? Zo ja, ook binnen het tijdskader? Zo nee, welke andere doelstellingen zijn er gesteld en binnen welke termijn?

2) Zijn de strategische doelstellingen nog steeds de doelstellingen? Zo ja, binnen het opgegeven tijdskader? Zo nee, welke andere doelstellingen zijn er bijgekomen en/of welke doelstellingen zijn aan de kant geschoven?

3) "Er wordt in het rapport al over allerlei technologische snufjes gepraat die in 2014 beschikbaar zouden moeten zijn, terwijl de migratie van de centrales en de mogelijkheid tot standaard telefoneren naar de telefooncentrales nog niet eens op punt staat. Is het niet van primair belang eerst de basis in orde te krijgen vooraleer verder te gaan?" Hoe interpreteert de minister deze stelling in functie van de realiteitswaarde en realisatiewaarde van het rapport?

Antwoord ontvangen op 23 januari 2014 :

1. en 2. Vanwege operationele aandachtspunten en problemen met het functioneren van de CAD-technologie van ASTRID moeten mijn diensten een prioritair actieplan uitvoeren dat zich focust op de kritische functionaliteiten, stabiliteit, continuïteit en de Europese verplichtingen.

Het blijft de bedoeling om alle noodoproepcentrales op hetzelfde technologisch platform te brengen, maar gezien de nog openstaande aandachtspunten en problemen met de CAD-technologie van NV zijn nieuwe migraties nog niet aan de orde. Het is logisch dat de huidige problemen eerst moeten opgelost worden voordat we de Hulpcentra 112 die nog werken met CITYGIS-technologie verplicht laten overschakelen naar de CAD-technologie van ASTRID.

De vernoemde doelstellingen en het kortetermijnperspectief zijn er nog steeds maar mijn diensten herbekijken het tijdskader in functie van de snelheid waarmee er een aantal kritische oplossingen verwezenlijkt worden. Het tijdskader zal met andere woorden mee bepaald en herbekeken worden door het prioritaire actieplan.

SMS voor een beperkte groep doven, slechthorenden en slechtsprekenden blijft voorzien voor 2013 en eind 2014 is ook een app voorzien die mogelijkheden van een Smartphone gebruikt om de operatoren extra informatie te bezorgen. Mijn diensten zullen deze voorziene timing zoveel mogelijk behouden.

3. Het spreekt vanzelf dat operationele aandachtspunten en problemen prioritair zijn. Ik wil er in de eerste plaats voor zorgen dat alle operatoren snel, correct en gegarandeerd zonder uitval kunnen werken. De feiten bewijzen dat er hiervoor op dit ogenblik niet voldoende garanties zijn.

Mijn diensten hebben het actieplan opgesteld omdat er een aantal belangrijke functionaliteiten ontbreken (bijvoorbeeld om de activeringstijd van een dienst op een flexibele manier te kunnen instellen of de snelste route correct te laten berekenen voor een helikopter) en omdat er zelfs stabiliteitsproblemen en problemen met de telefonie waren die eerst en vooral moeten opgelost worden.