Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10089

van Sabine Vermeulen (N-VA) d.d. 15 oktober 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Landsverdediging

Illegale lozingen in de Noordzee - Controle op pollutie door het hulpschip Stern - Staalname - Overzicht - Oproepen via very high frequency

Noordzee
verontreiniging door schepen
verontreiniging door koolwaterstoffen
officiële statistiek
toezicht op de verontreiniging
vervuiling van de zee
toezicht op het milieu
scheepsbrandstof

Chronologie

15/10/2013Verzending vraag
14/11/2013Antwoord

Vraag nr. 5-10089 d.d. 15 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het kader van de bestrijding van illegale lozingen in de Noordzee, wordt ook het hulpschip Stern ingezet voor het nemen van stalen inzake olieverontreiniging en voor de bestrijding van pollutie.

Hierover heb ik de volgende vragen.

1) Graag kreeg ik een overzicht voor de periode 2008 - 2013 van het aantal interventies van de Stern voor het nemen van stalen inzake olieverontreiniging en voor de bestrijding van pollutie. Op welke manier werden die oproepen tot interventie aan de Stern doorgegeven en door wie?

2) Hoeveel van de interventies hebben tot een effectieve vaststelling van pollutie geleid?

3) Een verdacht schip kan via VHF (very high frequency) worden opgeroepen om vaart te minderen voor controle. Dan is het een kwestie van tijd vooraleer inspecteurs aan boord kunnen gaan en een vergelijkbare controle kunnen uitvoeren. Als de wachttijd tot de interventie te lang is of bij slecht weer kan de verdachte vlek zijn uitgedeind of kan er reeds een ander schip door de vlek zijn gevaren. Bij hoeveel interventies werd een verdacht schip via VHF opgeroepen om vaart te minderen? Bij hoeveel interventies was het verdachte schip niet meer te onderscheppen?

4) Worden nog andere schepen van Defensie ingezet bij de strijd tegen pollutie van de Noordzee?

Antwoord ontvangen op 14 november 2013 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door haar gestelde vragen.

1. De inspanningen in het kader van olieverontreinigingen in de Belgische zeegebieden dienen in een ruim nationaal en internationaal kustwachtverband gezien te worden waarbij de inspanningen en bevoegdheden in België bij een aantal regionale en federale partners ligt. De inzet van Marinevaartuigen is slechts één praktisch onderdeel, namelijk het inzetten van een hulp- en steunmiddel in situ. De Stern naast de Albatros en de Valcke maken deel uit van de Ready Duty Ship (RDS) vloot. Het RDS is een hulpmiddel dat kan gebruikt worden voor vaststelling, lokalisatie en staalname van olieverontreinigingen alsook voor het ontplooien van beperkte bestrijdingsmiddelen. Voor de periode 2008 tot 2012 werden geen dossiers geregistreerd betreffende illegale lozingen. In 2013 zijn er twee dossiers waarbij het RDS de eerste vaststeller was. Het betrof dus geen oproepen. De vaststellingen werden door de Albatros en de Stern gedaan.

2. Beide dossiers leidden tot een effectieve vaststelling van pollutie.

3. Er werden geen vaartuigen verzocht vaart te minderen.

4. Wat betreft andere schepen die deelnemen aan de strijd tegen pollutie, levert de Belgica een bijdrage in het kader van monitoring en oliebestrijding en de Godetia en de mijnenjagers ondersteunen de bestrijding van ecologische rampen in de Belgische wateren.