Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10077

van Yoeri Vastersavendts (Open Vld) d.d. 10 oktober 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Trajectcontrole - Controletrajecten - Controles - Overtredingen

snelheidsvoorschriften
verkeerscontrole
politiecontrole
officiële statistiek
verkeersveiligheid

Chronologie

10/10/2013Verzending vraag
25/3/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10077 d.d. 10 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In juni 2012 huldigde Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits de eerste zone met trajectcontrole in op het viaduct op de E17 in Gentbrugge (richting Gent). Op 22 maart 2013 werden nog drie nieuwe trajectcontroles ingehuldigd, waarvan één op de E17 in Gentbrugge (richting Antwerpen) en twee op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere (in beide richtingen).

Eigenlijk kan de politiezone Turnhout de voorloper van de trajectcontrole genoemd worden, want die nam in 2010 reeds vijf controlesystemen in gebruik. Ondanks een demotiverende rechterlijke uitspraak in 2011, die zorgde voor een tijdelijke stopzetting van de trajectcontrole, werden in augustus 2013 de systemen terug in gebruik genomen met het doel de snelheid van de bestuurders en het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel te doen dalen.

De invoering van nieuwe controletrajecten wordt bepaald op basis van het aantal ongevallen en de ernst van de ongevallen die in het verleden plaatsvonden. In nauw overleg met de politie wordt eveneens rekening gehouden met de technische haalbaarheid van het nieuwe project.

Zowel de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) als drie op de vier automobilisten is vragende partij voor extra trajectcontrole in de strijd tegen het hoge aantal verkeersdoden op onze wegen.

Ik had hieromtrent graag volgende vragen voorgelegd aan de staatssecretaris:

1) Hoeveel trajectcontrolesystemen zijn er momenteel in gebruik op de Belgische wegen en waar bevinden deze zij zich?

2) Hoeveel voertuigen werden tot op heden door het systeem per trajectcontrole gecontroleerd?

3) Hoeveel overtredingen vonden er plaats tot op heden per trajectcontrole?

Antwoord ontvangen op 25 maart 2014 :

1) In de tunnel van Cointe op de A602/E25, op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere en op de E17 ter hoogte van Gentbrugge is er trajectcontrole.  

Er lopen ook twee proefprojecten op gewestwegen in Brecht en Brasschaat.    

2) De gewestelijke verwerkingscentra (GVC) kunnen tot op heden het aantal gecontroleerde voertuigen niet registreren. 

In de drie gewestelijke verwerkingscentra zal tegen eind 2013 een nieuwe software geïnstalleerd worden die de registratie van het aantal gecontroleerde voertuigen mogelijk zal maken.    

3) In onderstaande tabel wordt het aantal overtredingen dat door trajectcontrole werd vastgesteld, weergegeven.  

Locatie

Provincie

Periode

Aantal PV en OI

Tunnel de Cointe

Luik

29/12/2012 t/m 30/10/2013

26855

E40-A10 Wetteren Richting Oostende

Oost-Vlaanderen

22/03/2013 t/m 30/10/2013

60054

E40-A10 Erpe-Mere Richting Brussel

Oost-Vlaanderen

22/03/2013 t/m 30/10/2013

66005

E17-A14 Gentbrugge - Richting Antwerpen

Oost-Vlaanderen

22/03/2013 t/m 30/10/2013

60704

E17-A14 Gentbrugge - Richting Kortrijk

Oost-Vlaanderen

06/06/2012 t/m 30/10/2013

96299

Bron: federale politie, gewestelijke verwerkingscentra Oost-Vlaanderen en Namen