Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10047

van Wilfried Vandaele (N-VA) d.d. 8 oktober 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Elektronische treinkaart - Leestoestel - Werking - Gegevens - Vergoeding van vertragingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoersduur
reizigersvervoer
plaatsbewijs

Chronologie

8/10/2013Verzending vraag
2/12/2013Antwoord

Vraag nr. 5-10047 d.d. 8 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) voerde sinds kort het elektronische systeem in voor trajectkaarten (abonnementen). Het traditionele "kaartjesknippen" behoort tot het verleden: de kaart wordt elektronisch gescand door een leestoestel waarover de treinbegeleider beschikt en dit geeft een signaal om aan te duiden of de treinreiziger over een geldige kaart beschikt.

Graag enkele vragen hierover:

1) Welke gegevens worden door het leestoestel gescand? Staan er persoonsgegevens op de elektronische treinkaart? Worden die bij het scannen van de kaart naar het leestoestel overgebracht en/of zijn ze zichtbaar op het toestel van de treinbegeleider?

2) Worden de individuele ritgegevens - dit wil zeggen welke reiziger welke rit maakte- tijdelijk of permanent opgeslagen op het leestoestel? Zo ja, hoe lang en wat is het doel ervan?

3) Worden er, omgekeerd, tijdens het scannen gegevens van het leestoestel naar de kaart overgebracht en/of op deze kaart opgeslagen? Zo ja, welke en wat is het doel ervan?

4) In theorie is het mogelijk de vergoedingen voor vertraging die de reiziger oploopt automatisch toe te kennen via het elektronische scannen. Alle gegevens hiertoe zijn immers beschikbaar: het exacte nummer van de trein en de rit, de eventuele vertraging van de trein en het abonneenummer die naderhand in het abonneesysteem van de NMBS aan een zogenaamde elektronische portefeuille kunnen worden gekoppeld. Werd of wordt deze mogelijkheid onderzocht? Zo ja, tegen wanneer wordt dat uitgerold? Zo niet, welke bezwaren worden aangehaald om dit niet te doen?

5) Tot nog toe moet de reiziger die een vergoeding voor vertraging wil krijgen, een papieren formulier invullen of de gegevens invoeren via een toepassing op de website van de NMBS.

Hoeveel papieren formulieren werden in 2012 bij de NMBS binnengebracht en wat was het totaal bedrag aan uitgekeerde vergoedingen voor vertraging? Voor hoeveel uren vertraging in totaal ?

Hoeveel aanvragen werden via de toepassing op de website van de NMBS ingediend en wat was het totaal bedrag aan uitgekeerde vergoedingen voor vertraging? Voor hoeveel uren vertraging in totaal ?

Antwoord ontvangen op 2 december 2013 :

1. Wanneer een MOBIB-kaart op de trein wordt gelezen met het controletoestel worden de contractgegevens gelezen die nodig zijn om die controle te kunnen uitvoeren. Concreet gaat het om de begindatum, de geldigheidsdatum, de reisklas en het vertrek- en aankomststation (wanneer deze laatste twee velden relevant zijn).

De persoonsgegevens van de kaarthouder staan inderdaad op de MOBIB-kaart, maar worden niet gelezen tijdens een controle. Bepaalde persoonsgegevens worden op de kaart gedrukt en zijn bijgevolg zichtbaar voor iedereen (naam, voornaam, foto, geboortedatum).

2. Deze gegevens worden niet opgenomen en/of opgeslagen.

3. Momenteel worden deze gegevens niet op de kaart weggeschreven. Wanneer er in de toekomst ook Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-biljetten op een MOBIB-kaart kunnen worden geladen, zal er tijdens de controle van het biljet wel informatie op de kaart worden weggeschreven om na te gaan of de klant zijn reisrecht heeft gebruikt, naar analogie met wat vandaag al gebeurt met behulp van de controletang.

4. Deze mogelijkheid wordt op dit ogenblik bestudeerd, maar stoot op problemen. Het is onmogelijk om alle MOBIB-kaarten die abonnementen bevatten systematisch te controleren op de trein, ook in de toekomst. De controle van MOBIB-kaarten zou dus enkel kunnen worden gebruikt om een deel van de vergoedingen van de reizigers in geval van vertraging te controleren.

5.Het aantal aanvragen dat via een papieren formulier bij de NMBS in 2012 werd ingediend :

Voor wat betreft het totaal aantal uren vertraging laat de applicatie deze berekening niet toe.

Het aantal aanvragen dat via de toepassing op de website van de NMBS in 2012 werd ingediend :

Voor wat betreft het totaal aantal uren vertraging laat de applicatie deze berekening niet toe.

In 2012 heeft de NMBS in totaal (activiteitenverslag) 80 500 compensatieaanvragen ontvangen (waarvan er 73 572 werden aanvaard en 6 928 geweigerd). De NMBS heeft een totaalbedrag van 1 312 775,10 euro toegekend.