Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1002

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 januari 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Police-on-Web - Resultaten - Promotie - Middelen

politie
elektronische overheid
gemeentepolitie

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
7/3/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1002 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In 2007 lanceerde de federale regering trots het project police-on-web. Voortaan zou elke burger op een zeer eenvoudige wijze aangifte kunnen doen van allerlei vormen van kleine criminaliteit. De minister moest onlangs echter toegeven dat het succes van police-on-web eerder bescheiden is. Veel lawaai om weinig dus.

De plaatselijke politie van Gent beoordeelde het systeem als veel te ingewikkeld om tot een succesvol project te kunnen uitgroeien. Volgens de minister worden de volgende fases wel succesvol, maar moeten daarvoor extra middelen vrij worden gemaakt.

Het lijkt mij in elk geval noodzakelijk en wellicht efficiënter om nu deze mislukte eerste fase te analyseren en te remediëren, in plaats van te focussen op eventuele verdere fases (fases 2 en 3) van het systeem.

Daarom volgende vragen:

1) Welke lessen trekt de minister uit de mislukking van de eerste fase?

2) Hoe kan de aangifte worden vereenvoudigd?

3) Plant de regering hieromtrent een promotieactie?

4) Wat is de kostprijs van het totale systeem en van de werking ervan sinds zijn oprichting in 2007?

5) Hoeveel politiemensen, uitgedrukt in voltijds equivalenten, zijn met dit systeem bezig?

6) Over hoeveel aangiften spreken we sinds de oprichting in 2007 en hoe evolueerde dit aantal? Kan de minister deze evolutie duiden?

7) Is er onderzocht of alle lagen van de bevolking deelnemen aan dit systeem, of beperkt het systeem zich - door endemische systematiek - hoofdzakelijk tot de gegoede en beter opgeleide burgers? Ontstaat er daardoor geen klassenjustitie?

8) Blijft ze geloven in de uiteindelijke slaagkans van dit project en zo ja, met welke nieuwe middelen? Beoordeelt ze de inzet van deze nieuwe middelen verdedigbaar in verhouding tot de huidige en verwachte resultaten?

Antwoord ontvangen op 7 maart 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. tot en met 5. Het volledige project Police-on-web werd in drie grote fasen opgedeeld. Momenteel bevinden wij ons nog steeds in de eerste fase, maar naast de webtoepassing voor de burger, gebruiken de politiediensten een toepassing genaamd ‘e-pol’. Deze laatste verzamelt en verdeelt alle klachten en afwezigheidsmeldingen per politiezone op basis van de plaats van de feiten.

De toepassing ‘e-pol’ werd nog niet in het platform van de lokale politie (ISLP) geïntegreerd.

Dat wordt in een komende fase voorzien, rekening houdend met de beperkte budgettaire middelen en indien de burger een groter gebruik van het systeem maakt.

Op dat ogenblik zal tevens de opportuniteit van een nieuwe promotieactie worden geëvalueerd.

De kostprijs van het systeem en van de werking ervan sinds 2007, kan geraamd worden op 880 000 euro.

De Directie van de operationele politionele informatie (CGO) en de Directie van de Telematica (DST) van de federale politie zijn belast met de ontwikkeling en de opvolging van het systeem. Het aantal “full time equivalent” voor police-on-web bedraagt 0.5 voor het onderhoud van het project.

6. De statistische tool geeft een zicht op de klachten en afwezigheidsmeldingen geregistreerd via de site 'Police On Web'. Die tool toont onder andere de evolutie in het gebruik van het systeem, maar ook de verschillende tendensen.

In 2007, bij de start van "Police On Web" konden de burgers enkel klachten indienen voor minime feiten. Toen werden 1 522 klachten geregistreerd. Met de tweede fase van het project, in 2008, is het ook mogelijk geworden afwezigheidsmeldingen over temaken en 2 658 berichten werden geregistreerd.

In bijlage vindt u de meest recente beschikbare gegevens. Deze cijfers tonen een lichte stijging van de aangiftes.

7. Het systeem is toegankelijk voor iedere burger die over een computer met internet beschikt.

8. Indien het mogelijk is over een specifiek budget ‘investering’ te kunnen beschikken zal de ontwikkeling de initiële projectplanning, verdeeld in drie fases, volgen. Het zou gaan om de ontwikkeling van een beheerstool, de uitbreiding met de elektronische handtekening, de mogelijkheid om bijlagen (afbeeldingen, documenten…) mee te versturen.

De toepassing zal op termijn geïntegreerd worden in andere overheidsportalen via het Belgische portaal e-loket.

Deze verschillende opties zullen het gebruik van police-on-web volgens mij sterk aanmoedigen.

Bijlage


Maand

2010

2009

2008

2007

Afwezigheidsmelding

1

114

43

 

 

  

2

156

58


 

  

3

231

82


 

  

4

175

81


 

  

5

350

164

18

 

  

6

1 011

532

93

 

  

7

1 431

1 395

1 979

 

  

8

4 97

351

327

 

  

9

1 51

125

83

 

  

10

1 15

115

53

 

  

11

90

85

34

 

  

12

167

136

71

 

Totaal afwezigheidsmelding


4 488

3 167

2 658

 







Klacht

1

195

187

183

40

  

2

257

210

169

32

  

3

379

251

164

32

  

4

255

225

186

23

  

5

280

221

181

36

  

6

277

241

178

348

  

7

298

233

234

200

  

8

364

233

187

132

  

9

337

253

235

149

  

10

328

369

272

211

  

11

373

293

230

209

  

12

334

225

234

110

Totaal klachten 

 

3 677

2 941

2 453

1 522