Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-999

van Christophe Collignon (PS) d.d. 19 mei 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Informatieborden uurregeling treinen - Modernisering

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
bekendmaking
vervoer per spoor
consumentenvoorlichting

Chronologie

19/5/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 19/6/2008)
22/7/2008Antwoord

Vraag nr. 4-999 d.d. 19 mei 2008 : (Vraag gesteld in het Frans)

We zijn nu toch al enkele jaren in de eenentwintigste eeuw, maar sommige gewoonten van de vorige eeuw zijn blijkbaar moeilijk te veranderen. De NMBS, die elk jaar moderniseringen doorvoert, heeft zich op sommige vlakken nog niet aangepast aan het communicatietijdperk. Een bijkomende aansporing kan soms nodig zijn.

Een van de symbolen van die aarzelende overgang is het formaat en de voorstelling van de informatieborden voor de uurregeling van de treinen. Het heeft uiteraard geen zin ze in elk station volledig interactief te maken, maar men kan die gele en zwarte aanplakbiljetten toch niet eeuwig blijven gebruiken. Nu worden de bestemmingen per uur en per lijn geklasseerd op afzonderlijke borden, naargelang het gaat om weekdagen of weekend- en feestdagen.

Zou u niet samen met de NMBS kunnen nagaan of het eventueel mogelijk is de bestemmingen van de reizigers in alfabetische volgorde weer te geven, naar het voorbeeld van wat meer en meer in andere landen gebeurt? De pendelaar zou tusssen al die lijnen zijn bestemming dan niet meer moeten zoeken. Hij zou een samenvatting krijgen van alle treinen die naar zijn bestemming rijden en zou in een oogopslag kunnen zien welke trein het meest geschikt is voor hem. De onderverdeling week/weekend zou voor elke bestemming afzonderlijk en in verschillende kleuren worden weergegeven om de herkenbaarheid te verbeteren. Het uur van vertrek en aankomst zou, zoals nu, worden opgegeven alsook de lijn waartoe de trein behoort en de classificatie.

Ik wil met mijn vraag pleiten voor borden geklasseerd per bestemming, met een meer eigentijdse grafische voorstelling die een snel en doeltreffend gebruik bevorderen. Heeft de NMBS al studies gemaakt in die zin en denkt ze aan een hervorming of verbetering van het huidige systeem?

Antwoord ontvangen op 22 juli 2008 :

Inzake het uitzicht en de verspreiding van de gele affiches in de Belgische stations, voldoet Infrabel aan de internationale overeenkomsten. De chronologische rangschikking van de treinen beantwoordt eveneens aan de internationale bepalingen. De elektronische aankondigers (borden in de hallen, in de onderdoorgangen en schermen op de perrons) volgen de chronologische treinrangschikking waarvan hierboven sprake.

Wanneer de treinen alfabetisch zouden worden gerangschikt, zouden de gele affiches verwarrend worden in die zin, bijvoorbeeld, dat de treinen naar Eupen van de relatie IC A (Oostende — Brugge — Gent — Brussel — Leuven — Liège — Verviers — Welkenraedt-Eupen) en de treinen naar Maastricht van de relatie IC O (Brussel — Liège — Maastricht) zouden gescheiden worden, terwijl de bestemming Liège-Guillemins een van de hoofdstops is op die beide relaties. Dit geldt trouwens ook voor talloze andere verbindingen.

Bovendien tonen de resultaten van de tevredenheidsmeting bij de treinreizigers aan dat een ruime meerderheid van hen de duidelijkheid van de gele affiches goed tot zeer goed vindt. Amper 1 op 10 reizigers vindt deze slecht.

Het is dus niet wenselijk het huidige affichesysteem van de treindienstregelingen, waarover tot dusver geen klachten kwamen, te wijzigen.