Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-93

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 4 december 2007

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

Politiezones - Onverenigbaarheden - Preventie van mogelijke belangenvermenging (Burgemeester en politieraadsleden)

politie
gemeentepolitie
vertegenwoordiger van lokale of regionale autoriteit
advocaat
onverenigbaarheid
rechtsingang
belangenconflict

Chronologie

4/12/2007Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/1/2008)
20/12/2007Antwoord

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-262

Vraag nr. 4-93 d.d. 4 december 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Artikel 27, §2, van het Vlaamse gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het als gemeenteraadslid onverenigbaar is om rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat tegen betaling te werken in geschillen ten behoeve van de gemeente. Dit verbod geldt ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met het gemeenteraadslid werken. De bedoeling die achter deze verbodsbepaling zit, is dat het gemeenteraadslid niet met zekerheid kan worden geacht afstand te kunnen nemen om de belangen van het gemeentebestuur voldoende te kunnen verdedigen. De kans op belangenvermenging is immers niet gering.

Voor wat betreft de politieraad, verwijst artikel 27 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geīntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, naar artikel 92 van de nieuwe gemeentewet. Dit laatste artikel bepaalt dat het elk gemeenteraadslid verboden is in de hoedanigheid van advocaat ten behoeve van de gemeente te pleiten, raad te geven of op te treden in enige betwiste zaak, tenzij hij/zij dit kosteloos doet. Met andere woorden, ook de politiewet voorziet – voor wat betreft de organisatie van de politieraad – in bepalingen die mogelijke belangenvermenging zo veel mogelijk trachten uit te sluiten.

Kan men uit de bepalingen van de wet tot organisatie van een nieuwe geīntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, afleiden dat een advocaat, die gemeenteraadslid is in een van de participerende steden/gemeenten van de politiezone met meerdere gemeentes, niet kan worden aangesteld als betaald advocaat ter behartiging van de belangen in een dossier van deze politiezone, zelfs wanneer hij geen lid van de politieraad is?

Indien hij wel als betaald advocaat kan worden aangesteld, is de geachte minister niet van mening dat dit indruist tegen de geest van de wet dat belangenvermenging zo veel mogelijk moet worden vermeden?

Is hieromtrent geen verduidelijking nodig?

Antwoord ontvangen op 20 december 2007 :

In antwoord op zijn vraag kan ik het geachte lid het volgende meedelen.

De wet op de geīntegreerde politie regelt de organisatie van de politie en raakt in zijn artikel 27 niet aan de bepalingen van artikel 92 van de Nieuwe Gemeentewet, maar past deze alleen toe op de politiestructuren. Het bepaalde in artikel 27, 3ē, slaat dus alleen op de burgemeester en de politieraadsleden. Zij kunnen niet als advocaat of juridisch raadgever worden aangesteld in rechtsgedingen die tegen de politiezone zijn ingesteld. Dezelfde onverenigbaarheid geldt niet voor een gemeenteraadslid dat geen deel uitmaakt van de politieraad.

De politieraad is immers juridisch en organisatorisch een ander orgaan dan de gemeenteraad en beschikt over een eigen rechtspersoonlijkheid. Zowel inzake samenstelling als inzake bevoegdheid zijn er belangrijke verschillen. Zo is een politieraad niet de som van alle gemeenteraden uit de zone en gaat de bevoegdheid van een politieraadslid niet verder dan de materies die tot het domein van de politiezone behoren.

Ik ben het met het geachte lid eens dat de onverenigbaarheid op het niveau van de politieraad een must is, maar een uitbreiding ervan naar de gemeenteraadsleden die geen lid zijn van de politieraad lijkt mij te ver te gaan. Het onderscheiden karakter van beide organen biedt mijns inziens voldoende waarborg.