Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-868

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 23 april 2008

aan de minister van Ontwikkelingssamenwerking

Internet - Overheidssites - Toegankelijkheid voor gehandicapte personen

internet
internetsite
overheid
faciliteiten voor gehandicapten
lichamelijk gehandicapte

Chronologie

23/4/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 22/5/2008)
22/5/2008Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-857
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-858
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-859
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-860
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-861
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-862
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-863
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-864
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-865
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-866
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-867
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-869
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-870
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-871
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-872
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-873
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-874
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-875
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-876
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-877
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-878

Vraag nr. 4-868 d.d. 23 april 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Veel mensen associëren toegankelijkheid voor mensen met een functiebeperking meteen met openbare gebouwen, overheidsdiensten of het openbaar vervoer. De evolutie van onze maatschappij naar een kennis- en informatiemaatschappij brengt de informatie van internet- en communicatietechnologie (ICT) echter steeds meer op de voorgrond.

Voor mensen met een functiebeperking moet de opmars van het internet niet de zoveelste drempel zijn die zij moeten overwinnen. Integendeel: digitale informatie is van nature toegankelijker dan gedrukte of gesproken informatie. Het internet bezit hierdoor het potentieel om het communicatie- en informatiemedium bij uitstek te worden voor wie blind of slechtziend is, een motorische beperking heeft of om een andere reden een aangepaste computer gebruikt. Dit potentieel komt echter pas tot zijn recht als een website gebouwd is met aandacht voor een aantal toegankelijkheidsrichtlijnen.

De toegankelijkheid van het internet en het intranet van de Belgische overheid en van haar webtoepassingen is een belangrijke voorwaarde opdat mensen met een handicap volledige toegang zouden krijgen tot de aangeboden diensten en gelijke tewerkstellingskansen hebben binnen de overheid.

De federale portaalsite toont alvast het goede voorbeeld. Zij bekwamen in 2005 het blindsurferlabel. Ook de site van de FOD Buitenlandse Zaken heeft het blindsurferlabel.

Diverse andere sites van diverse regeringsleden waaronder de site van de premier (http://www.premier.be) zijn momenteel niet toegankelijk voor mensen met een functiebeperking. Dit kan en moet beter. Wat de Vlaamse overheid betreft geldt dit heden reeds voor alle websites.

Graag kreeg ik dan ook een antwoord op de volgende vragen:

Is de site van het geachte regeringslid momenteel toegankelijk voor mensen met een functiebeperking? Zo neen, waarom niet en bestaat de bereidheid terstond de betrokken site toegankelijk te maken voor mensen met een functiebeperking? Geldt hetzelfde voor de sites van de administratie waarvoor het geachte regeringslid bevoegd is? Kan worden aangegeven tegen wanneer deze sites gebruiksvriendelijk zullen zijn voor mensen met een functiebeperking? Zo ja, beschikt de site over een kwaliteitslabel?

Antwoord ontvangen op 22 mei 2008 :

Onze federale overheidsdienst (FOD) hecht bijzonder veel belang aan het verzekeren van de toegang tot informatie voor kansengroepen en meer in het bijzonder personen met een handicap, waaronder dus ook blinden of slechtzienden.

In het managementplan staat ondermeer volgend element in dit kader onderschreven, voor wat de organisatiecultuur betreft, namelijk de dienstvaardigheid door tijdig kwalitatieve diensten aan te bieden aan onze burgers in binnen- en buitenland en aan een brede waaier van belangengroepen en correspondenten. Anderzijds wordt in de zesde strategische doelstelling vermeld dat de FOD initiatieven zal nemen om de communicatie naar de burger nog te verbeteren wetende dat de site van Buitenlandse Zaken www.diplomatie.be het BlindSurfer label al enkele jaren geleden behaalde (mei 2005). Dat is tevens het geval voor de site van de directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking www.dgos.be, die het label zelfs al in augustus 2004 kreeg.

Binnenkort start onze FOD met het project van de vernieuwing van al haar sites. De sites zullen alle moeten voldoen aan het AnySurfer label (zie http://www.anysurfer.be/), dat het BlindSurfer label vervangt. De FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking hecht immers het grootste belang aan toegankelijkheid voor alle binnen- en buitenlandse bezoekers, alsook aan de principes van gebruiksvriendelijkheid en eerbiediging van de internationale webstandaarden voor de websites waarvoor de FOD bevoegd is.

De toepassing van het Federale Handvest voor klantvriendelijk onthaal wordt uitdrukkelijk vermeld in het managementplan van de FOD Buitenlandse Zaken, waarbij dus ook onder meer de verdere uitbouw van de elektronische toegankelijkheid voor de burgers wordt bedoeld.

Daarnaast zal onze FOD binnen het personeelsbeleid de diversiteit inschrijven, waardoor duidelijk de wens wordt weergegeven (zo ook in het managementplan) om niemand in deze maatschappij uit te sluiten op welk gebied dan ook.