Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-84

van Nahima Lanjri (CD&V N-VA) d.d. 28 november 2007

aan de minister van Werk

Arbeidscontracten - Elektronische bewaring - Inscannen van papieren documenten

arbeidscontract
scanner
officieel document
elektronisch document
elektronisch document management
elektronische overheid
digitaal archiveren

Chronologie

28/11/2007Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/12/2007)
5/12/2007Intrekking vraag

Vraag nr. 4-84 d.d. 28 november 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds de wet houdende diverse arbeidsbepalingen van 3 juni 2007 is het wettelijk kader voor elektronische loonbrieven en arbeidscontracten voorhanden. Vanaf 2 augustus 2007 kunnen werkgevers hun werknemers dus sociale documenten via elektronische weg bezorgen en ook een aantal arbeidsovereenkomsten kunnen voortaan op elektronische wijze worden gesloten.

Dit is goed nieuws voor onder andere de schoonmaaksector. Arbeidscontracten moeten namelijk vanaf de eerste dag dat men werkt, op de werkvloer aanwezig zijn. Voor de schoonmaaksector, waar men vaak met nieuwe mensen werkt en waar men kort op de bal moet spelen, was dit niet altijd gemakkelijk en zorgde dit vaak voor het voortdurend heen en weer rijden met de contracten.

De mogelijkheid bestaat nu om arbeidscontracten elektronisch af te sluiten en om van de elektronische documenten een exemplaar te bezorgen aan een elektronische archiveringsdienst.

In de praktijk zijn echter niet alle bedrijven meteen aangepast aan deze nieuwe mogelijkheden. Dit vergt namelijk toch een hele aanpassing op het gebied van informatica.

Daarom stel ik de volgende vraag aan de geachte minister.

Kan men ook het papieren contract dat door werkgever en werknemer ondertekend werd, inscannen en op deze manier elektronisch bewaren? Kan men dit contract zo ook ter beschikking stellen op de werkvloer voor de sociale inspectie?