Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7521

van Franco Seminara (PS) d.d. 9 april 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) - Conferentie van Montreal van 29 maart tot 1 april 2010 - Rol van België - Veiligheid vliegtuigen - Verbetering - Denksporen

burgerluchtvaart
veiligheid van het luchtverkeer
topconferentie
Internationale Burgerluchtvaartorganisatie

Chronologie

9/4/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/5/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-7521 d.d. 9 april 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

Ten gevolge van de problemen gerezen door de tot nog toe onverklaarbare crash van de Air France-vlucht 447 Rio-Parijs van 1 juni 2009, is een consensus tot stand gekomen tussen de experts belast met de wereldwijde veiligheid van de luchtvaart, met het oog op het versterken van de maatregelen die het luchtruim nog veiliger moeten maken.

De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO), technisch bureau van de Organisatie van de Verenigde Naties (OVN) die 190 Staten bijeenbrengt rond veiligheid in de luchtvaart, moest op de conferentie die van 29 maart tot 1 april 2010 in Montreal op hoog niveau is gehouden, uitleggen welke doelstellingen worden nagestreefd om het aantal ongelukken te doen dalen.

Om het aantal vliegtuigongelukken met dodelijke slachtoffers nog te verminderen, wil de ICAO nieuwe bevoegdheden die de mogelijkheid bieden de Staten die op het vlak van veilig luchtverkeer in gebreke blijven, aan te sporen zich naar de internationale normen te voegen.

In die zin zal worden voorgesteld de raad van de ICAO te machtigen de identificatiecodes in te trekken van de luchtvaartmaatschappijen van landen die ernstige zorgen baren inzake veiligheid van de luchtvaart, wat eigenlijk zou neerkomen op een vliegverbod.

De Conferentie zal ook de oplossingen onderzoeken die naar aanleiding van de crash van Air France-vlucht 447 door een internationale werkgroep werden uitgewerkt om de overdracht van gegevens te verzekeren, ter aanvulling van de traditionele zwarte dozen die de informatie en gesprekken in de cockpit registreren.

Zo zou onder andere aanvaard zijn de zwarte dozen uit te rusten met een systeem voor de overbrenging via satelliet van parameters die bij een ongeluk van essentieel belang zijn

De zwarte dozen zouden in de toekomst kunnen worden uitgeworpen - zoals bij legervliegtuigen - of in de staart van het vliegtuig worden geplaatst, waardoor ze schokken zouden kunnen weerstaan en in het water zouden kunnen blijven dobberen, mocht het vliegtuig neerstorten in de zee.

Er wordt ook gedacht aan een grotere reikwijdte van de onderzeese waarschuwingsbakens die de mogelijkheid bieden een apparaat te lokaliseren in geval van crash en aan een langere levensduur van de batterijen, die thans slechts dertig dagen bedraagt.

Kunt u mij zeggen of ons land een rol speelt bij de organisatie van deze conferentie? Zo ja, welk soort samenwerking wordt daar uitgewerkt?

Wat denkt u van de hierboven vermelde denksporen van de ICAO om de veiligheid van de vliegtuigen te verbeteren?