NMBS - Gebrekkige gsm-ontvangst op de treinen
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
mobiele telefoon
mobiele communicatie
8/4/2010 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/5/2010) |
6/5/2010 | Einde zittingsperiode |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-7511
Dagelijks stellen de treinreizigers vast dat de kwaliteit van de gsm-ontvangst binnenin de treinen vaak nog te wensen overlaat. Verbindingen vallen om de haverklap uit en de zwakke punten op het net zijn daarbij gekend. In de huidige mobiele maatschappij is dat onaanvaardbaar.
Hieromtrent had ik volgende vragen:
1. Beschikt de minister over actuele meetgegevens omtrent de gsm-ontvangstkwaliteit binnenin de treinen ? Zo ja, is die informatie ook via een kaartweergave beschikbaar ?
2. Hoeveel klachten heeft de NMBS de afgelopen vijf jaren jaarlijks ontvangen over dat probleem? Welke maatregelen heeft de maatschappij hiervoor genomen?
3. Wordt met de huidige drie operatoren onderhandeld over een uitbreiding van hun antennepark? Zo neen, waarom niet?
4. Kan de NMBS zelf maatregelen nemen om de ontvangst in de treinstellen te verbeteren ?
5. Overweegt de minister om bij de veiling van een vierde gsm-licentie de voorwaarde op te nemen dat de ontvangst over het gehele spoorwegnet moet worden gegarandeerd?