Borstkankerscreening - Feedback
kanker
voorkoming van ziekten
geografische spreiding
gezondheidsstatistiek
kosten voor gezondheidszorg
7/4/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008) |
7/7/2008 | Antwoord |
In het antwoord van de geachte minister op mijn schriftelijke vraag nr. 4-138 omtrent de antibioticafeedback bij de huisartsen stelde zij dat er geen regionale cijfers beschikbaar zijn voor deze feedback antibiotica. In haar laatste alinea meldde zij echter dat er wat betreft de feedback borstkankerscreening wel een regionale analyse is gemaakt.
Deze cijfers interesseren mij, daar ik hier reeds in mijn boek Lof der gezondheid aandacht aan besteedde. Hieruit bleek duidelijk dat Vlaanderen meer aan preventie doet, terwijl men in Franstalig België minder uitstrijkjes neemt en sneller grijpt naar duurdere onderzoeken. Die cijfers zijn echter niet meer up-to-date, en bij deze zou ik van de geachte minister graag de meer recente cijfers krijgen. Daarom had ik graag een antwoord gehad op volgende vraag, als complement op haar antwoord op schriftelijke vraag nr. 4-138:
1. Kan de geachte minister mij de analyse en de cijfers van de feedback borstkankerscreening meedelen per Gewest (Vlaanderen, Wallonië, Brussel), en dit voor de jaren 2004, 2005, 2006 en 2007?
2. Betreft het hier echte screeningsmammografieën of diagnostische mammografieën?
3. Kan zij de cijfers uit vraag 1 opsplitsen naar screeningsmammografieën en diagnostische mammografieën?
4. Kan zij de uitgaven voor screeningsmammografieën en diagnostische mammografieën geven, opgesplitst per gewest en dit voor de jaren 2004, 2005, 2006 en 2007?
In de tabellen 1 en 2, in bijlage 1, worden de uitgaven en gevallen meegedeeld, voor de periode 2004 tot en met 2007, zowel wat betreft de diagnostische mammografieën als de screeningsmammografieën.
In tabel 3 worden deze gegevens, voor de jaren 2006 en 2007 uitgesplitst per gewest.
Tabel 4 toont het procentueel aandeel van iedere regio in het Rijk.
In bijlage 2 wordt een algemene opmerking opgenomen betreffende de betekenis en de draagwijdte van de hier meegedeelde regionale gegevens.
Bijlage 1
Tabel 1
Uitgaven 2004-2007 per nomenclatuurcode met betrekking tot screeningsmammografie en diagnostische mammografie + evolutie
Mammografie — Mammographie | |||||||
Diagnostische mammografieën — Mammographie diagnostique | |||||||
NOMNR | Uitgaven 2004 — Dépenses 2004 | Uitgaven 2005 — Dépenses 2005 | Uitgaven 2006 — Dépenses 2006 | Uitgaven 2007 — Dépenses 2007 | 05/04 ( %) | 06/05 ( %) | 07/06 ( %) |
450096 | 17 356 459,02 | 17 911 713,14 | 18 831 131,43 | 19 502 730,82 | 3,2 | 5,13 | 3,57 |
450100 | 273 102,15 | 255 917,75 | 250 992,70 | 245 408,13 | -6,29 | -1,92 | -2,22 |
461090 | 695 923,74 | 717 228,92 | 696 177,23 | 665 777,07 | 3,06 | -2,94 | -4,37 |
461101 | 6 810,51 | 7 160,18 | 6 615,20 | 4 495,36 | 5,13 | -7,61 | -32,04 |
Totaal- Total | 18 332 295,42 | 18 894 019,99 | 19 784 916,56 | 20 418 411,38 | 3,05 | 4,73 | 3,2 |
Screeningsmammografieën — Mammographie de dépistage | |||||||
NOMNR | Uitgaven 2004 — Dépenses 2004 | Uitgaven 2005 — Dépenses 2005 | Uitgaven 2006 — Dépenses 2006 | Uitgaven 2007 — Dépenses 2007 | 05/04 ( %) | 06/05 ( %) | 07/06 ( %) |
450192 | 7 713 938,19 | 8 142 119,16 | 9 615 164,40 | 10 515 419,47 | 5,55 | 18,09 | 9,36 |
450203 | 10 422,39 | 14 222,04 | 11 724,99 | 15 635,85 | 36,46 | -17,56 | 33,35 |
450214 | 818 281,60 | 919 104,96 | 971 871,00 | 1 051 268,04 | 12,32 | 5,74 | 8,17 |
450225 | 237,97 | 201,78 | 188,73 | 181,71 | -15,21 | -6,47 | -3,72 |
Totaal — Total | 8 542 880,15 | 9 075 647,94 | 10 598 949,12 | 11 582 505,07 | 6,24 | 16,78 | 9,28 |
Totaal — Total | 26 875 175,57 | 27 967 667,93 | 30 383 865,68 | 32 000 916,45 | 4,07 | 8,64 | 5,32 |
Tabel 2
Gevallen 2004-2007 per nomenclatuurcode met betrekking tot screeningsmammografie en diagnostische mammografie + evolutie
Mammografie — Mammographie | |||||||
Diagnostische mammografieën — Mammographie diagnostique | |||||||
NOMNR | Gevallen 2004 — Cas 2004 | Gevallen 2005 — Cas 2005 | Gevallen 2006 — Cas 2006 | Gevallen 2007 — Cas 2007 | 05/04 ( %) | 06/05 ( %) | 07/06 ( %) |
450096 | 976 203 | 1 005 999 | 1 037 684 | 1 055 997 | 3,05 | 3,15 | 1,76 |
450100 | 13 763 | 12 864 | 12 384 | 11 897 | -6,53 | -3,73 | -3,93 |
461090 | 39 096 | 40 258 | 38 287 | 35 988 | 2,97 | -4,9 | -6 |
461101 | 343 | 360 | 326 | 218 | 4,96 | -9,44 | -33,13 |
Totaal — Total | 1 029 405 | 1 059 481 | 1 088 681 | 1 104 100 | 2,92 | 2,76 | 1,42 |
Screeningsmammografieën — Mammographie de dépistage | |||||||
NOMNR | Gevallen 2004 — Cas 2004 | Gevallen 2005 — Cas 2005 | Gevallen 2006 — Cas 2006 | Gevallen 2007 — Cas 2007 | 05/04 ( %) | 06/05 ( %) | 07/06 ( %) |
450192 | 145 687 | 153 431 | 177 673 | 191 115 | 5,32 | 15,8 | 7,57 |
450203 | 197 | 268 | 217 | 285 | 36,04 | -19,03 | 31,34 |
450214 | 155 638 | 173 253 | 180 150 | 191 194 | 11,32 | 3,98 | 6,13 |
450225 | 45 | 38 | 35 | 33 | -15,56 | -7,89 | -5,71 |
Totaal — Total | 301 567 | 326 990 | 358 075 | 382 627 | 8,43 | 9,51 | 6,86 |
Totaal — Total | 1 330 972 | 1 386 471 | 1 446 756 | 1 486 727 | 4,17 | 4,35 | 2,76 |
Tabel 3
Uitgaven en gevallen 2006-2007 besteed aan screeningsmammografie en diagnostische mammografie per gewest
Verdeling per gewest op basis van woonplaats van de patiënt
Diagnostische mammografieën — Mammographie diagnostique | ||||
Gewest — Région | Uitgaven 2006 — Dépenses 2006 | Uitgaven 2007 — Dépenses 2007 | Gevallen 2006 — Cas 2006 | Gevallen 2007 — Cas 2007 |
Vlaanderen — Flandre | 8 621 455,27 | 9 115 210,49 | 475 680 | 494 172 |
Wallonië — Wallonie | 8 958 303,55 | 9 058 221,21 | 491 994 | 488 951 |
Brussel — Bruxelles | 2 175 819,81 | 2 212 337,91 | 119 374 | 119 192 |
Onverdeeld — Non-réparti | 29 337,93 | 32 641,77 | 1 633 | 1 785 |
Totaal — Total | 19 784 916,56 | 20 418 411,38 | 1 088 681 | 1 104 100 |
Screeningsmammografieën — Mammographie de dépistage | ||||
Gewest — Région | Uitgaven 2006 — Dépenses 2006 | Uitgaven 2007 — Dépenses 2007 | Gevallen 2006 — Cas 2006 | Gevallen 2007 — Cas 2007 |
Vlaanderen — Flandre | 8 968 798,08 | 10 353 084,52 | 303 539 | 340 380 |
Wallonië — Wallonie | 1 348 002,50 | 946 661,01 | 45 410 | 32 518 |
Brussel — Bruxelles | 279 769,11 | 279 754,38 | 9 045 | 9 624 |
Onverdeeld — Non-réparti | 2 379,43 | 3 005,16 | 81 | 105 |
Totaal — Total | 10 598 949,12 | 11 584 505,07 | 358 075 | 382 627 |
Mammografie totaal — Mammographie total | ||||
Gewest — Région | Uitgaven 2006 — Dépenses 2006 | Uitgaven 2007 — Dépenses 2007 | Gevallen 2006 — Cas 2006 | Gevallen 2007 — Cas 2007 |
Vlaanderen — Flandre | 17 590 253,35 | 19 468 295,01 | 779 219 | 834 552 |
Wallonië — Wallonie | 10 306 306,05 | 10 004 882,22 | 537 404 | 521 469 |
Brussel — Bruxelles | 2 455 588,92 | 2 492 092,29 | 128 419 | 128 816 |
Onverdeeld — Non-réparti | 31 717,36 | 35 646,93 | 1 714 | 1 890 |
Totaal — Total | 30 383 865,68 | 32 000 916,45 | 1 446 756 | 1 486 727 |
Tabel 4
Uitgaven en gevallen 2006-2007 besteed aan screeningsmammografie en diagnostische mammografie per gewest procentueel aandeel
Verdeling per gewest op basis van woonplaats van de patiënt
Diagnostische mammografieën — Mammographie diagnostique | ||||
Gewest — Région | Uitgaven 2006 — Dépenses 2006 | Uitgaven 2007 — Dépenses 2007 | Gevallen 2006 — Cas 2006 | Gevallen 2007 — Cas 2007 |
Vlaanderen — Flandre | 43,58 % | 44,64 % | 43,69 % | 44,76 % |
Wallonië — Wallonie | 45,28 % | 44,36 % | 45,19 % | 44,29 % |
Brussel — Bruxelles | 11,00 % | 10,84 % | 10,97 % | 10,80 % |
Onverdeeld — Non-réparti | 0,15 % | 0,16 % | 0,15 % | 0,16 % |
Totaal — Total | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % |
Screeningsmammografieën — Mammographie de dépistage | ||||
Gewest — Région | Uitgaven 2006 — Dépenses 2006 | Uitgaven 2007 — Dépenses 2007 | Gevallen 2006 — Cas 2006 | Gevallen 2007 — Cas 2007 |
Vlaanderen — Flandre | 84,62 % | 89,39 % | 84,77 % | 88,96 % |
Wallonië — Wallonie | 12,72 % | 8,17 % | 12,68 % | 8,50 % |
Brussel — Bruxelles | 2,64 % | 2,42 % | 2,53 % | 2,52 % |
Onverdeeld — Non-réparti | 0,02 % | 0,03 % | 0,02 % | 0,03 % |
Totaal — Total | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % |
Mammografie totaal — Mammographie total | ||||
Gewest — Région | Uitgaven 2006 — Dépenses 2006 | Uitgaven 2007 — Dépenses 2007 | Gevallen 2006 — Cas 2006 | Gevallen 2007 — Cas 2007 |
Vlaanderen — Flandre | 57,89 % | 60,84 % | 53,86 % | 56,13 % |
Wallonië — Wallonie | 33,92 % | 31,26 % | 37,15 % | 35,07 % |
Brussel — Bruxelles | 8,08 % | 7,79 % | 8,88 % | 8,66 % |
Onverdeeld — Non-réparti | 0,10 % | 0,11 % | 0,12 % | 0,13 % |
Totaal — Total | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % | 100,00 % |
Bijlage 2
Regionale uitgaven, gevallen en kostprijzen per rechthebbende.
De regionale uitgaven en gevallen die hier meegedeeld worden zijn piet-gestandaardiseerde regionale uitgaven en gevallen.
Deze niet-gestandaardiseerde regionale uitgaven en gevallen, houden geen rekening met de mogelijke specifieke kenmerken van een bepaalde regio met betrekking tot :
— de leeftijdstructuur en geslacht;
— de aanwezigheid van verzekerden met de voorkeurregeling;
— de aanwezigheid van actieven, invaliden, weduwen en wezen, ... (de zogenaamde sociale stand)
Deze specifieke kenmerken voor een bepaalde regio zullen een bron vormen van verschillen met de uitgaven en gevallen van andere regio's, maar deze verschillen zijn te objectiveren door die specifieke kenmerken van die bepaalde regio.
Vandaar dat het beter is om te werken met gestandaardiseerde regionale uitgaven en gevallen. Er wordt dan een standaardisering doorgevoerd op basis van leeftijd, geslacht, sociale stand en voorkeurregeling. Bij de vergelijking van gestandaardiseerde uitgaven en gevallen houdt men dus wel rekening met specifieke kenmerken van een bepaalde regio, en op die manier wordt de vergelijking met andere regio's homogener en correcter. De specifieke kenmerken van een bepaalde regio (op het gebied van leeftijd, geslacht, ...) zullen dan niet meer aan de oorzaak liggen van verschillen met andere regio's.
Het RIZIV werkt momenteel aan een standaardisering van de uitgavengegevens voor het jaar 2006 op basis van leeftijd, geslacht en sociaal statuut (inclusief voorkeurregeling) en zal hierover een rapport voorleggen aan de algemene raad tegen eind 2008, en vervolgens jaarlijks rapporteren.