Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7472

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 8 april 2010

aan de minister van Justitie

Orgaan voor de Coördinatie van de Analyse van de Dreiging (OCAD) - Parallelle informatie en cross-checks - Vrijgemaakt budget

terrorisme
Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse
informatieanalyse

Chronologie

8/4/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/5/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-7473

Vraag nr. 4-7472 d.d. 8 april 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In hun vergadering van 7 januari 2008 hebben de vaste comités van toezicht op de politiediensten en de inlichtingendiensten (Vast Comité P en Vast Comité I) beslist een toezichtonderzoek te openen naar "de wijze waarop het OCAD de terreurbedreigingen tijdens de jaarwisseling 2007-2008 heeft geanalyseerd". Tijdens de eindejaarsperiode van 2007 was namelijk niveau "4" van dreiging afgekondigd. De vaste comités besloten dat er geen disfuncties in de werking van het OCAD dienden te worden gemeld.

Gezien de inhoud van de aan het OCAD meegedeelde informatie kwam het de vaste comités niet onredelijk voor dat hierdoor punctuele dreigingevaluaties werden opgemaakt met als niveau "4" of "zeer ernstig". De comités wensten zich vanuit de actuele wetenschap dat er geen aanslag heeft plaatsgevonden, niet te bezondigen aan "hineininterpretieren". Naar hun aanvoelen kon van elk redelijk persoon in dezelfde omstandigheden een gelijkaardige beslissing worden verwacht. De comités hebben evenmin vastgesteld dat het afgekondigde niveau van terreurdreiging ingegeven, of minstens beïnvloed, was door een politieke agenda. Evenmin is er ook maar de minste indicatie dat het OCAD zijn analyses en de ermee corresponderende evaluaties in functie van politieke of andere desiderata zou hebben doorgevoerd.

De vaste comités wijzen er wel op dat het OCAD in deze zaak een oordeel moest vellen zonder te beschikken over enige parallelle informatie, met andere woorden zonder inlichtingen afkomstig vanuit andere diverse ondersteunende diensten die vervolgens door het OCAD tegen elkaar en tegen het licht worden gehouden om van daaruit tot een multidisciplinaire analyse te komen. Het materiaal werd "single authority" aangeleverd. Dit is zonder meer significant, want een pertinentietoetsing door middel van een cross-check van de gegevens werd daardoor onmogelijk.

Dit probleem overstijgt uiteraard de discussie over de invoering van niveau "4" van dreiging eind december 2007. Dit wijst op een lacune in de werking van OCAD, meer in het bijzonder in de beschikbaarheid of te toelevering van parallelle informatie. Dat kan nefaste gevolgen hebben voor het tijdig ontdekken van een terreurdreiging, en dat kan mogelijk mensenlevens kosten.

1. Welke maatregelen heeft de minister reeds genomen om ervoor te zorgen dat OCAD zoveel als mogelijk kan beschikken over parallelle informatie, en over de capaciteiten om toetsingen met cross-checks te doen?

2. Welke budgetten zijn hiervoor vrijgemaakt? Hoeveel extra personeelsleden werden eventueel ter beschikking gesteld van OCAD?