Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7314

van Franco Seminara (PS) d.d. 26 maart 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

De Post - Niet-bestelde brieven - Beheer - Verplichtingen - Terugzending aan de afzender - Termijn - Datum van terugzending - Vermelding

postdienst

Chronologie

26/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 29/4/2010)
3/5/2010Antwoord

Vraag nr. 4-7314 d.d. 26 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

Het gebeurt dat brieven worden verstuurd naar een adres zonder dat de afzender weet dat de bestemmeling niet meer op dat adres woont. Die brieven belanden meestal in de vuilnisbak. Toch getroosten sommige mensen zich de moeite om duidelijk te maken dat de bestemmeling niet meer op het aangeduide adres woont en brengen ze de brief terug naar De Post.

Niet-bestelde brieven moeten bovendien aan de afzender worden teruggestuurd. Die heeft dan de mogelijkheid om de brief toch bij zijn bestemmeling te doen toekomen.

Ik heb volgende vragen:

1. Wat zijn de verplichtingen van De Post met betrekking tot dat soort briefwisseling?

2. Hoe wordt De Post ingelicht over de wijziging van bewoner? Hoe wordt de postbode ervan op de hoogte gebracht dat hij de brieven niet meer mag bezorgen bij een wijziging van bewoner?

3. Binnen welke termijn wordt De Post geacht de brief naar de afzender terug te sturen?

4. Hoe kan de afzender weten op welke datum de brief hem door De Post werd teruggestuurd, aangezien er sinds enige tijd geen enkele datum, noch stempel nog op de door De Post teruggestuurde enveloppes staan?

5. Vindt u het normaal dat een op 30 maart 2009 verstuurde brief pas vele maanden nadat hij werd verstuurd bij de afzender terugkomt? Het kan immers om een belangrijke brief gaan waarvan de afzender te goeder trouw meent dat hij bij de bestemmeling is geraakt.

Antwoord ontvangen op 3 mei 2010 :

  1. De Post moet de poststukken bestellen op het adres dat op de zending wordt vermeld. De poststukken die niet aan de geadresseerde konden worden afgegeven, worden aan de afzender teruggezonden. De poststukken die noch aan de geadresseerde konden worden afgegeven noch aan de afzender terugbezorgd, worden als onbestelbaar beschouwd.

  2. Bij verhuizing, laat De Post de briefwisseling doorsturen naar het nieuw adres voor zover een beroep werd gedaan op haar dienst “Do My Move”.

    Indien dit niet het geval is, wordt de briefwisseling verder besteld op het oud adres. De poststukken worden echter naar de afzender teruggezonden als de postbode op de hoogte werd gebracht van het feit dat de geadresseerde niet meer op het aangegeven adres woont.

  3. De poststukken die naar de afzender worden teruggestuurd, worden behandeld in “Dag + 3”.

  4. Zie punt 3 hierboven.

  5. Als de bestemmeling aan De Post niet heeft gevraagd, via de dienst “Do My Move”, om de briefwisseling naar het nieuw adres door te sturen, is het mogelijk dat de zending op het oud adres werd besteld en vervolgens veel later door een derde teruggebracht werd in de postdienst.