Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7211

van Lieve Van Ermen (LDD) d.d. 12 maart 2010

aan de minister van Landsverdediging

Luchtmacht - Reservetoestel van Hi Fly - Ongeluk

luchtmacht
militaire luchtvloot

Chronologie

12/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 15/4/2010)
14/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-7211 d.d. 12 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 2 maart 2010 berichtten verschillende kranten dat een reservetoestel van het type Airbus A330 van Hi Fly beschadigd geraakte aan de staart na een botsing met een hangar van Lufthansa Technics. De verantwoordelijkheid werd hiervoor aanvankelijk bij personeel van Lufthansa Technics gelegd. Dat werd later rechtgezet toen bleek dat personeel van Hi Fly verantwoordelijk was. Graag had ik enkele verduidelijkingen gekregen over dit incident:

1. Waar was de oorspronkelijk geleasede Airbus A330 met registratie CS-TMT op het moment van het incident? Is het vliegtuig langdurig onbeschikbaar, waardoor men een reservetoestel moest bestickeren? Wie draait op voor de kosten van het ter beschikking stellen van het reservevliegtuig door Hi Fly?

2. Hoeveel bedroegen de kosten van de bestickering en op wiens kosten werd dit uitgevoerd?

3. Wat is de registratie van het reservevliegtuig dat aangeboden werd door Hi Fly? Waren de afgelopen en de komende dagen zendingen gepland waarvoor dit reservetoestel zou worden ingezet? Zijn die zendingen nog doorgegaan?

4. Hoeveel vlieguren heeft de resterende Airbus A310 van de Luchtmacht sinds 27 oktober 2009 nog gevlogen? Hoeveel daarvan waren operationele zendingen en geen trainingsvluchten?

Antwoord ontvangen op 14 april 2010 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door haar gestelde vragen.

Ik verwijs het geachte lid naar mijn antwoord op de mondelinge parlementaire vragen Nr 19991 van de heer volksvertegenwoordiger Bruno Stevenheydens, Nr 20011 van de heer volksvertegenwoordiger Luc Sevenhans en Nr 20143 van de Heer Volksvertegenwoordiger David Geerts.

(CRABV 52 COM 834 van 17 maart 2010 voormiddag)

Bijkomend kan ik u meedelen dat de registratie van het door HiFly aangeboden toestel CS-TFZ is. Alle zendingen zijn zoals gepland doorgegaan.

Sinds 27 oktober 2009 heeft het toestel A310 nog 213 uren gevlogen enkel voor operationele zendingen.