Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-713

van Isabelle Durant (Ecolo) d.d. 3 april 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Autoslaaptreinen - Opnieuw in circulatie brengen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
voertuig op rails
internationaal vervoer

Chronologie

3/4/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008)
11/6/2008Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-395

Vraag nr. 4-713 d.d. 3 april 2008 : (Vraag gesteld in het Frans)

Nederland voert op dit ogenblik een intense campagne voor zijn AutoSlaap Trein naar Frankrijk en Italië, met het oog op de zomer van 2008. De slogan “De CO2 reductie trein – Met de AutoSlaap Trein werken we samen aan een beter milieu” werd daartoe gelanceerd.

De NMBS heeft, om economische redenen, enkele jaren geleden beslist de autoslaaptreinen af te schaffen. Om evidente ecologische redenen, namelijk het terugdringen van de CO2-uitstoot, zouden de autoslaaptreinen een uitstekend alternatief zijn voor de auto en voor het vliegtuig voor korte afstanden.

Wat is uw mening hierover?

Is de NMBS van plan de autoslaaptreinen opnieuw in circulatie te brengen? Zo ja, wanneer?

Antwoord ontvangen op 11 juni 2008 :

1. Het internationaal verkeer, een commerciële activiteit die geen subsidies kan genieten, moet rendabel zijn. De beslissing van de NMBS enkele jaren geleden om de exploitatie van haar autoslaaptreinen stop te zetten, werd genomen op basis van een gebrek aan rendabiliteit en aan vooruitzichten op verbetering op korte termijn.

Voor het voortbestaan van het aanbod was het bovendien eveneens noodzakelijk dat de NMBS investeerde in nieuwe rijtuigen voor het nachtverkeer, om aan de verwachtingen van de klanten te kunnen voldoen. Rekening houdend met het gebrek aan perspectieven en met het financieel risico, werd er geen bestelling geplaatst en het nachtmaterieel waarover de NMBS nu nog beschikt, maakt het niet langer mogelijk om een dienst met de vereiste kwaliteit te bieden.

Er dient te worden opgemerkt dat in Nederland een privé-firma met dit verkeer is gestart en daarbij oud NS-materieel gebruikt.

2. De NMBS is niet van plan om opnieuw autotreinen in te leggen wegens een gebrek aan rendabiliteit en de nood aan belangrijke investeringen om een aanvaardbaar comfortniveau te garanderen.