Politiediensten - Interventies - Termijnen - Stijging van het aantal klachten
gemeentepolitie
politie
openbare veiligheid
5/3/2010 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/4/2010) |
6/5/2010 | Einde zittingsperiode |
Zoals reeds uit vorige jaarverslagen van het Vast Comité van toezicht op de politiediensten (Comité P) bleek, wordt bij de functionaliteit interventie in eerste instantie gedacht aan het " spoedeisend karakter en de snelheid van de interventie ". De bevolking verwacht van de politiediensten een correcte en kwaliteitsvolle dienstverlening en, zeker bij levensbedreigende incidenten, ook een vlugge tussenkomst. Uit onderzoek bij de communicatie- en informatiecentra (CIC) blijkt dat het aantal klachten over de tijdslimiet bij interventies stijgt.
Tevredenheid over een dienstverlening is een subjectief gegeven. Ook het objectief meten van interventietermijnen is niet mogelijk omdat er geen wettelijke maximumtermijnen zijn bepaald.
Er komen wel meer klachten binnen over de 101-centrales. Voor de referentieperiode die het jaar 2007 en de eerste helft van 2008 omvat, ontving het Comité P welgeteld zevenentachtig klachten betreffende de tijdslimiet en de taakuitvoering bij interventies. Bij een derde van de meldingen vindt de burger dat de interventieploeg te laat werd gestuurd. Een vijfde van de klachten betreft het niet sturen van een ploeg. Een tiende van de klachten handelt over de slechte werking van de 101-centrale of de onbeleefdheid van de medewerkers.
1. Heeft de stijging van het aantal klachten over de tijdslimieten bij interventies zich in de loop van 2009 voortgezet?
2. Weerspiegelt deze stijging van het aantal klachten de realiteit op het terrein? Zijn de interventietermijnen gemiddeld inderdaad langer geworden? Kan dit met cijfermateriaal aangetoond worden?