Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7097

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 5 maart 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Politiediensten - Bestuurlijke directeurs-coördinators (DirCo) - Taakomschrijving - Verantwoordelijkheid in het kader van de geïntegreerde werking

gemeentepolitie
ambtenaar

Chronologie

5/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/4/2010)
1/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-7097 d.d. 5 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De bestuurlijke directeurs-coördinators (DirCo's) spelen een essentiële rol bij het tot stand komen van de verticale en laterale ondersteuning. Uit onderzoek van het Vast Comité van toezicht op de politiediensten (Comité P) blijkt echter dat de betrokkenheid van de DirCo's bij het organiseren van laterale steun sterk varieert van arrondissement tot arrondissement. Zij vervullen verschillende rollen en functies en bieden een waaier aan verschillende vormen van dienstverlening aan. De oorzaak hiervan ligt in het gebrek aan een afdwingbaar wettelijk kader, waardoor het organiseren van laterale steun vrijblijvend lijkt te zijn en een grote mate van verscheidenheid ontstaat bij het invullen van de wettelijke opdracht.

De bevraging van de DirCo's toont aan dat ze globaal genomen tevreden zijn over de mate waarin ze betrokken worden bij de laterale steun. Ze verklaren daadwerkelijk politiezones te willen ondersteunen, maar waarschuwen voor de eilandpolitiek van sommige zones. Bij het tot stand komen van laterale steun vinden ze de juiste mentaliteit bij alle partners een kritieke succesfactor. Ze verwachten van hun overheden meer interesse voor hun positie en ook dat de korpschefs de nodige initiatiefruimte krijgen.

Ten slotte zien de DirCo's zichzelf vooral als regionale ambassadeurs die fungeren als verlengstuk van de commissaris-generaal, terwijl de korpschefs van hun kant verwachten dat de DirCo's de geïntegreerde werking invullen.

1. Heeft de geachte minister reeds een begin gemaakt met het opstellen van een duidelijke taakomschrijving voor de DirCo's? Zo ja, wanneer kan dit worden voltooid?

2. Ziet zij de DirCo's vooral als regionale ambassadeurs of als hoofdverantwoordelijken voor de geïntegreerde werking?

Antwoord ontvangen op 1 april 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. Er bestaat een omschrijving van de taken die aan de directeurs-coördinator worden toegekend.

Inderdaad, de richtlijn van de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie van 29 december 2000 betreffende de organisatie en de werking van de coördinatie- en steundiensten en van de gedeconcentreerde gerechtelijke diensten van de federale politie bepaalt de rol van de Coördinatie- en Steundiensten (CSD) van de federale politie waarvan de directie wordt toevertrouwd aan de directeurs-coördinator.

Deze ministeriële richtlijn werd nader toegelicht door een gezamenlijke nota van de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie van 1 maart 2006 betreffende de functionaliteiten, de opdrachten en de taken van de coördinatie- en steundirecties van de federale politie. Deze nota vertaalt de rol van de directeurs-coördinators die werd opgenomen in het regeerakkoord van 10 juli 2003 en werd opgesteld met inachtneming van de aanbevelingen van de commissie tot begeleiding van de politiehervorming op lokaal niveau en van de nota betreffende de valorisatie van het tussenniveau die werd goedgekeurd tijdens de ministerraad van 30 en 31 maart 2004.

Bovendien werd de rol van de directeur-coördinator specifiek toegelicht in het ministerieel besluit van 3 november 2006 (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 13 november 2006) die de functiebeschrijving van de bestuurlijke directeur-coördinator en de daaruit voortvloeiende profielvereisten vastlegt.

Deze functiebeschrijving herneemt de meeste taken die aan de directeurs-coördinators worden toegekend door verschillende wettelijke en regelgevende bepalingen zoals de wet op de geïntegreerde politie, de wet op het politieambt, de dwingende ministeriële richtlijnen MFO, de omzendbrieven over de geïntegreerde werking GPI, …

Sedert de laatste reorganisatie van de federale politie van 2007 hangen de directeurs-coördinators rechtstreeks af van de commissaris-generaal van de federale politie om hun essentiële rol in de organisatie te vertolken als scharnierelement tussen de federale en de lokale politie.

Recentelijk nog werd de rol van de directeurs-coördinators eveneens geconsolideerd naar aanleiding van de overplaastingen van de leden van het CIK (interventiekorps) van de algemene directie van de bestuurlijke politie (DGA) naar de diensten van het commissariaat-generaal. De 500 leden van het CIK worden voortaan bestuurlijk verdeeld over de CSD’s, provinciehoofdplaatsen en zijn opgenomen in de organieke tabel van deze entiteiten. Deze overplaatsing ging samen met de publicatie van een nieuwe ministeriële richtlijn over het interventiekorps (GPI 44Ter).

Zoals u kan vaststellen, bestaan er verschillende bepalingen die de rol vastleggen die van de directeurs-coördinators binnen de politiestructuur verwacht wordt. Het is evenwel verkieslijk dat de manier waarop zij hun opdrachten vertalen, zou bepaald worden door de verwachtingen van de interne en externe partners maar tevens van de lokale bijzonderheden (geografische uitgestrektheid van het ambtsgebied, aanwezige politie-effectieven, kwalitatieve en kwantitatieve steun op basis van de specifieke functionaliteiten die al dan niet aanwezig zijn in de politiezones zoals de strategische analyse, de organisatorische ontwikkeling, de politionele slachtofferbejegening, het plaatsvinden van specifieke criminele fenomenen,…)

Samen met een gemeenschappelijke basis is het bestaan van het gediffirentieerd steunaanbod de waarborg om de concrete verwachtingen van de partners van de geïntegreerde politie adequaat te beantwoorden.

2. Bij het lezen van de verschillende opdrachten die aan de directeurs-coördinator zijn toebedeeld, kan ik ongetwijfeld bevestigen dat zij een sleutelfunctie uitoefenen binnen de geïntegreerde politie. De directeur-coördinator is de schakel tussen de federale politie en de politiezones uit zijn arrondissement. Hij is de bevoorrechte gesprekspartner voor de overheden en de partners uit zijn ambtsgebied.

Door zijn essentiële scharnierfunctie tussen beide politieniveaus moeten de directeurs-coördinators waken over de evenwichtige ontwikkeling van het geïntegreerd karakter van deze politie en deze permanente bekommernis omzetten in hun dagelijkse activeiten.