Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7076

van Franco Seminara (PS) d.d. 5 maart 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Saint-Ghislain - Station - Halte voor de IC-verbinding Herstal (Luik)-Doornik - Opportuniteit - Verzoek van de verantwoordelijken van het station van Saint-Ghislain - Ontlasting van het station van Bergen - Studie

reizigersvervoer
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation

Chronologie

5/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/4/2010)
23/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-7076 d.d. 5 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

De verantwoordelijken voor het beheer van het station van Saint-Ghislain wijzen er al jaren op dat het voor de pendelaars van de Borinage en de Hauts-Pays die in Namen werken interessant zou zijn om de IC-trein tussen Doornik en Herstal (Luik) in het station van Saint-Ghislain te laten stoppen.

De pendelaars halen talrijke argumenten aan om het belang van een bijkomende stop van de IC-trein Herstal-Doornik in het station van Saint-Ghislain aan te tonen.

Eerst en vooral werd de infrastructuur van het station vernieuwd en kunnen de hogesnelheidstreinen met een snelheid van 160km/uur over de sporen rijden.

De parking is vergroot, gemoderniseerd en onderbezet. Ze is even goed ingericht als die van Bergen en even gemakkelijk te bereiken via de weg en de autosnelweg.

Het station van Bergen zal weldra worden gerenoveerd. Het zou nuttig zijn Bergen gedurende de renovatiewerkzaamheden te ontlasten, zodat de pendelaars van de Borinage en de Hauts-Pays die in Namen werken, niet meer naar de vaak overvolle parking van Bergen moeten rijden, maar hun auto op de parking van Saint-Ghislain kunnen achterlaten.

Tot slot zou er met de bijkomende halte van een IC-trein in het station van Saint-Ghislain om het half uur een nieuwe verbinding zijn tussen Bergen en Saint-Ghislain.

Ik heb dus volgende vragen :

1. Zult u bijzondere aandacht schenken aan het verzoek van de verantwoordelijken van het station van Saint-Ghislain, die vragen om de IC-trein tussen Herstal (Luik) en Doornik in hun station te laten stoppen?

2. Hebt u begrip voor hun argumenten?

3. Denkt u, gelet op de toekomstige renovatiewerken in Bergen, dat een bijkomende stop van een IC-trein in het station van Saint-Ghislain een afdoende oplossing zou zijn om het station van Bergen te ontlasten?

4. Zou hier een studie over kunnen worden gemaakt?

Antwoord ontvangen op 23 april 2010 :

De treinen van de relatie IC D (Rijsel (F) - Tournai - Mons - Charleroi - Namur - Liége - Herstal) zorgen voor een snelle bediening van de grote stadscentra van de Waalse As.

Het is technisch zeer moeilijk om de treinen van de relatie IC D in Saint-Ghislain te laten stoppen omwille van de volgende redenen:

de IC D hebben als oorsprong/bestemming Lille-Flandres waar ze snel weer ingezet worden. Een bijkomende halte in Saint- Ghislain zou die snelle herbenuttiging van het materieel in gevaar brengen.

Het doortrekken van de meeste IC D treinen tot Lille-Flandres houdt in dat de klokvaste dienstregelingen, die met het SNCF-net overeengekomen zijn, gerespecteerd moeten worden.

een bijkomende halte zou de rijtijd van de trein met minstens drie tot vier minuten verlengen, wat sommige belangrijke aansluitingen in Mons, Charleroi-Sud, Namur en Liége-Guillemins in het gedrang zou brengen.

De verbinding Tournai - Saint-Ghislain - Namur - Jambes wordt bediend volgens een klokvaste dienstregeling (relatie IR k).

De verbinding Tournai - Saint-Ghislain - Herstal wordt in de ochtend- en avondspits bediend door P-treinen waarvoor de aansluiting in Mons verzekerd wordt met de IC D van/naar Herstal.

Bovendien is er in de ochtend- en avondspits een aansluiting verzekerd in Mons tussen de P- treinen van de verbinding Tournai - Saint- Ghislain - Mons en de relatie IC D van/naar Herstal.