Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7065

van Franco Seminara (PS) d.d. 5 maart 2010

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Hospitalisatieverzekering - Wet van 20 juli 2007 -Uitvoeringsbesluiten - Premies - Berekening - Gezondheidsindex - Goedkeuring - Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA) - Toestemming - Fout - Wettelijk karakter premieverhoging

particuliere verzekering
verzekeringspremie
Financial Services and Markets Authority
kosten voor ziekenhuisopname

Chronologie

5/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/4/2010)
15/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-7065 d.d. 5 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

De beslissing van de verzekeringsmaatschappij DKV om de premie van haar hospitalisatieverzekering voor een privékamer met 7,48% te verhogen, doet bij de consumentenverenigingen talrijke vragen rijzen.

De wet van 20 juli 2007 tot wijziging, wat de private ziekteverzekeringsovereenkomsten betreft, van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst om ongepaste prijsstijgingen te blokkeren werd onlangs door het Parlement gewijzigd (wet van 17 juni 2009 tot wijziging, wat de ziekteverzekeringsovereenkomsten betreft, van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst en van de wet van 20 juli 2007 tot wijziging, wat de private ziekteverzekeringsovereenkomsten betreft, van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst). Het conflict tussen de verzekeringsmaatschappij DVK en de advocaten van de consumentenverenigingen toont echter aan dat het nieuwe juridische instrument helemaal niet duidelijk is.

Volgens het kabinet van advocaten dat door de Consumentenvereniging Test-Aankoop werd geconsulteerd, is de door DKV aangekondigde verhoging van de premies onwettig. Het nieuwe mechanisme van de medische index om onverantwoorde tariefverhogingen te blokkeren en misbruiken te voorkomen, zou niet zijn nageleefd.

Er werden gerechtelijke stappen ondernomen om de beslissing van DKV aan te klagen en te bewijzen dat de maatschappij geen enkele toestemming heeft om die verhoging door te voeren.

Deze situatie bewijst hoe dringend de nieuwe wettelijke bepalingen met betrekking tot de hospitalisatieverzekering moeten worden toegepast.

Ik wens u dus volgende vragen te stellen :

1. Is het conflict tussen de verzekeringsmaatschappijen en de consumentenverenigingen, dat maanden na de goedkeuring van de wet van 17 juni 2009 tot wijziging van de wet van 20 juli 2007 nog altijd aansleept, niet het bewijs dat de toepassing van de wet te traag verloopt?

2. Hoever staat het met de discussies over de uitvoeringsbesluiten van de wet met betrekking tot de hospitalisatieverzekering?

3. Wanneer zal de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA) de nieuwe gezondheidsindex goedkeuren? Die index is onmisbaar voor de berekening van de nieuwe premies van de hospitalisatieverzekering.

4. Is een verhoging van om het even welke verzekeringspremie wettelijk zonder het fiat van de CBFA ?

Antwoord ontvangen op 15 april 2010 :

Sinds het nieuwe wettelijke kader inzake hospitalisatieverzekeringen op 1 juli 2009 in werking is getreden, mogen de premies enkel worden verhoogd in de gevallen waarin de wet expliciet voorziet :

- in de eerste plaats, bij wederzijds akkoord van de partijen, op uitsluitend verzoek van de hoofdverzekerde en in het uitsluitende belang van de verzekerden;

- in de tweede plaats, op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen;

- in de derde plaats, op basis van een specifieke medische index;

- los van voornoemde mogelijkheden kan de CBFA een tariefverhoging opleggen op basis van de toezichtswetgeving wanneer zij vaststelt dat de toepassing van het tarief de financiële gezondheid van de onderneming in het gedrang brengt. Tot op heden heeft de CBFA nog geen enkele verzekeringsonderneming een tariefverhoging opgelegd.

Elke tariefverhoging die niet onder één van voornoemde gevallen ressorteert, is illegaal.

Het koninklijk besluit dat, ter uitvoering van de nieuwe wetgeving, bepaalt hoe de medische index moet worden berekend, is op 1 februari 2010 door de Koning ondertekend en 8 februari 2010. in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

Dit koninklijk besluit voorziet in een driemaandelijkse berekening van de medische index. Die berekening wordt uitgevoerd door de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie en niet door de CBFA.

De FOD Economie heeft ondertussen een eerste reeks indexen gepubliceerd en via zijn website verspreid. Die indexen zijn overigens ook in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

Daarmee is het reglementair kader inzake de tarieven voor hospitalisatieverzekeringen volledig en operationeel.