Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7

van Geert Lambert (SP.A-SPIRIT) d.d. 15 oktober 2007

aan de minister toegevoegd aan de minister van Financiën, belast met de Modernisering van de Financiën en de Strijd tegen de fiscale fraude

Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers - Illegale gokkantoren - Bestrijding

belastingfraude
speelhal
kansspel
misdaadbestrijding
fiscale controle

Chronologie

15/10/2007Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/11/2007)
20/11/2007Antwoord

Vraag nr. 4-7 d.d. 15 oktober 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Kansspelcommissie stelde dat de “Operatie Betex”, de codenaam van een gecoördineerde actie van de fiscus, de Kansspelcommissie en het gerecht waarbij in mei 2007 bijna tweehonderd gokkantoren die sportweddenschappen aanbieden, werden gecontroleerd, een maat voor niets blijkt te zijn geweest. Vele gokkantoren die toen werden gesloten omdat zij de wetgeving niet respecteerden gaan inmiddels gewoon door onder een andere bedrijfsnaam en de criminele organisaties versterkten zelfs hun greep op deze sector, mogelijks om witwasoperaties te kunnen uitvoeren. De illegale wedkantoren veroverden met andere woorden een groter marktaandeel terwijl de reguliere firma’s niet kunnen optornen tegen deze illegale concurrenten.

Ik vernam dan ook graag van de geachte minister of er door opvolgingsrazzia’s druk zal blijven uitgeoefend worden op de illegale gokkantoren en de betrokken criminele organisaties en of hij een wijziging van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers zal initiëren zodat voortaan enkel nog een beperkt aantal gokkantoren een vergunning krijgt en beter gecontroleerd zou kunnen worden.

Antwoord ontvangen op 20 november 2007 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te vinden op zijn vraag.

Allereerst wens ik te preciseren dat de gecoördineerde actie enkel was gericht naar weddenschappen op sportevenementen andere dan paardenwedrennen. Voor het aannemen van dergelijke weddenschappen is er immers geen enkele vergunning vereist en mag de activiteit ook om het even waar worden georganiseerd.

Behalve aan de fiscale reglementering is de organisatie van weddenschappen op sportevenementen momenteel aan geen enkele andere wetgeving onderworpen. De organisatoren moeten dus enkel voldoen aan de verplichtingen hen opgelegd door de artikelen 53 tot en met 63 van het Wetboek van de met de inkomstenbelasting gelijkgestelde belastingen. Bij grondige en gerichte controles door de opsporingsdiensten van de FOD Financiën werden talrijke inbreuken op deze fiscale verplichtingen vastgesteld.

Gezien het grote aantal vastgestelde inbreuken en de geschatte fraude in deze sector werd door de FOD Financiën dan ook samen met de FOD Justitie en de Kansspelcommissie in mei 2007 overgegaan tot een nationale gecoördineerde actie. Om de gewenste regularisering te bekomen heeft men zich echter alleen kunnen beroepen op de fiscale wetgeving, meer bepaald artikel 70 van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen (sanctionering door middel van het opleggen van een verbod om weddenschappen aan te nemen of de sluiting van inrichtingen wegens het niet nakomen van de fiscale verplichtingen).

De opsporingdiensten van de FOD Financiën controleren niet aflatend de verkooppunten waar dergelijke weddenschappen op sportevenementen worden aangeboden. Op basis van de processen-verbaal van vaststelling van de opsporingsdiensten gaan de Gewestelijk directies Taxatie (individueel/regionaal) regelmatig over tot inkohiering van de ontdoken belasting en indien nodig tot het opleggen van het verbod tot aannemen van weddenschappen en/of sluiting van het verkooppunt.

Ondanks de struikelblokken (rechtzaken, nieuwe organisatoren, ...) mag er zeker niet gesteld worden dat de gecoördineerde nationale actie van mei 2007 een slag in het water was. Dit om de diverse redenen :

1. na de actie stegen de aanvragen om tickets van erkende drukkers of voor het afsluiten van een serverakkoord (lees : opname van alle verrichtingen van een bepaalde organisator inzake sportevenementen in een door FOD Financiën raadpleegbare centrale database) gevoelig. Er mag gesteld worden dat zowel de « bestaande » als de « nieuwe » organisatoren zich door de actie in regel wensen te stellen met de fiscale regelgeving;

2. middels deze serverakkoorden heeft de administratie op heden reeds toezicht op de aangenomen weddenschappen van ongeveer 450 weddenschapkantoren in België. Momenteel zijn er nog verschillende aanvragen tot dergelijk akkoord in (technisch) onderzoek bij de bevoegde diensten.

De wijziging van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers behoort echter tot de bevoegdheid van de minister van Justitie.