Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6961

van Els Schelfhout (CD&V) d.d. 12 februari 2010

aan de staatssecretaris voor Begroting, Migratie- en asielbeleid, Gezinsbeleid en Federale Culturele Instellingen

Visa - Uitreiking - Termijnen

toelating van vreemdelingen
Dienst Vreemdelingenzaken
buitenlandse staatsburger

Chronologie

12/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/3/2010)
11/3/2010Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1447

Vraag nr. 4-6961 d.d. 12 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Indien een vreemdeling een visum wil aanvragen, moet hij of zij zich wenden tot de consulaire of diplomatieke post die België vertegenwoordigt in het land waar hij of zij op dat ogenblik verblijft. Een aanvraagformulier moet samen met al de andere vereiste documenten worden afgeleverd, waarna de aanvraag wordt onderzocht, onder andere door de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) in Brussel.

Daarnaast kan een vreemdeling die in België verblijft, een verlenging van zijn visum aanvragen. Hij of zij moet dan wel kunnen aantonen dat er uitzonderlijke omstandigheden zijn die bij de aanvraag van het visum niet te voorzien waren. Voor de aanvraag tot verlenging van het visum moet de vreemdeling zich wenden tot de gemeente waar hij of zij is ingeschreven of verblijft. Ook hier wordt het dossier naar de DVZ doorgestuurd.

Om misbruiken te voorkomen is het logisch dat de aanvraag degelijk wordt onderzocht. Zo is de toestemming van de Dienst Vreemdelingenzaken nodig. Een dergelijk onderzoek kan echter enige tijd aanslepen, waardoor de aanvrager van het visum lang op een antwoord moet wachten.

Het probleem daarbij is dat het niet steeds duidelijk is hoeveel tijd de procedure in beslag zal nemen. Daarbij komt dat uit de praktijk blijkt dat één dossier vaak van medewerker naar medewerker wordt doorgezonden. Zo komt het voor dat de aanvrager meerdere maanden op een antwoord moet wachten.

Een ander probleem is dat de Dienst Vreemdelingenzaken steeds zeer karig is met het geven van informatie omtrent een aanvraag. Zo kan men enkel te weten komen of een aanvraag goed is aangekomen bij de DVZ en dat het dossier in behandeling is. Dat zorgt niet zelden voor grote onzekerheid bij de aanvragers.

Ik ben dan ook van mening dat de procedure voor de uitreiking van visa op een transparante en efficiënte wijze kan gebeuren. De werking van de DVZ zou dan best ook eens onder de loep worden genomen.

Graag had ik hieromtrent de volgende vragen gesteld:

1) Kan de staatssecretaris mij meedelen hoeveel tijd een aanvraag voor een visum in beslag neemt? Hoelang bedraagt de gemiddelde periode voor een aanvraag voor de verlenging van een visum?

2) Is hij van mening dat de behandeling van de aanvragen door de Dienst Vreemdelingenzaken efficiënter en transparanter moet kunnen verlopen?

3) Is hij van plan concrete acties te ondernemen? Welke maatregelen gaat hij nemen?

Antwoord ontvangen op 11 maart 2010 :

1. Wat uw eerste vraag betreft, verwijs ik graag naar het antwoord op de schriftelijke vraag nr. 4-6418 die u mij op 11 januari 2010 stelde.

In het bijzonder wens ik nogmaals op te merken dat op de website van Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) de behandelingstermijn voor visumaanvragen kan geconsulteerd worden.

Wat betreft de behandelingstermijn voor een aanvraag voor verlenging van een visum, beschik ik helaas niet over voldoende gegevens. Ik wil echter benadrukken dat een aanvraag tot verblijfsverlenging slechts in uitzonderlijke gevallen kan en dat ook de mogelijkheid bestaat om de aanvraag rechtstreeks naar DVZ te sturen.

2. Wat uw vraag naar meer transparantie betreft, wens ik het volgende te benadrukken :

- de stand van een visumaanvraag kan nu reeds on-line op de website van DVZ geconsulteerd worden en dit in real-time;

- de behandelingstermijnen worden ook elke maand op het internet geplaatst;

- er is een helpdesk voorhanden die kan gecontacteerd worden voor andere vragen.

Bijgevolg meen ik te kunnen stellen dat er efficiënt gebruik wordt gemaakt van de technologische mogelijkheden om een zo volledig mogelijke transparantie te verzekeren.

In de inleiding tot uw vraag spreekt u echter van behandelingstermijnen van meerdere maanden. Ik ga ervan uit dat u hierbij verwijst naar een bepaalde categorie van aanvragen kort verblijf, namelijk de aanvragen met het oog op een huwelijk. Wat deze categorie betreft, wens ik nog één en ander toe te lichten.

Voor hen is het inderdaad mogelijk dat de behandelingstermijn oploopt. Dit is het geval wanneer er vermoedens zijn van een schijnhuwelijk. In deze situaties zal de ambassade op instructie van DVZ een interview afnemen van de visumaanvrager.

Als dit interview wijst op een af te sluiten schijnhuwelijk, dan moeten de resultaten voorgelegd worden aan de bevoegde ambtenaar van burgerlijke stand / parket. Dit om ter zake hun advies te kennen, wat enige tijd in beslag kan nemen. Pas wanneer DVZ dit advies van de vermelde diensten terugkrijgt, wordt de beslissing genomen.

Op de DVZ-website wordt echter zeer duidelijk aangegeven dat de behandelingstermijn voor visa met het oog op een huwelijk of een geregistreerd partnerschap langer kan duren. Nogmaals benadruk ik dat dit zo is omdat DVZ dan afhankelijk is van externe partners voor het nemen van een beslissing.

3. Ik merkte reeds op dat verschillende middelen worden aangewend om informatie omtrent de toestand van het dossier openbaar te maken.

Bovendien mag niet over het hoofd worden gezien dat de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur daarbij steeds gerespecteerd dient te worden. Het spreekt voor zich dat de privacy van de visumaanvrager voorop staat. Deze kan niet worden geschonden. Het komt ook de DVZ toe om erop toe te zien dat deze principes gerespecteerd worden.