Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6960

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 12 februari 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Zwarte doos - Personenwagens - Invoering

automobiel
automobieluitrusting
verkeersveiligheid

Chronologie

12/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/3/2010)
12/3/2010Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1448

Vraag nr. 4-6960 d.d. 12 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De automobilistenvereniging Touring Wegenhulp lanceert met de zwarte doos een nieuw project voor de Belgische automobilisten. De zwarte doos voor personenwagens waarschuwt de hulpdiensten meteen in geval van een ernstig ongeval, automatisch of via de voorziene SOS-knop. Bovendien kan de wagen op die manier ook meteen worden gelokaliseerd door de hulpdiensten. Dat is momenteel niet altijd gemakkelijk en het zorgt in veel gevallen voor verwarring. Via een automatische en handenvrije telefoonverbinding met de hulpdiensten is eveneens een eerste contact met de slachtoffers mogelijk om bijvoorbeeld over de ernst van het probleem te communiceren.

Hoewel de zwarte doos in ons land nog weinig bekendheid geniet, is het systeem in andere landen - zoals Duitsland of de Verenigde Staten - al heel goed ingeburgerd en kent het een groot succes. Een andere toepassing waarvoor de zwarte doos wordt gebruikt, is de tracering van gestolen wagens. Omdat de voordelen die aan de zwarte doos zijn verbonden zo sterk doorwegen, wilt ook autoconstructeur Volvo het in zijn nieuwe wagens automatisch inbouwen.

1. Kent de staatssecretaris het systeem van de zwarte doos?

2. Erkent hij de voordelen van het systeem en de succesvolle evaluatie ervan in het buitenland?

3. Is hij bereid een veralgemeende invoering van de zwarte doos in ons land te overwegen?

4. Binnen welke termijn zou de zwarte doos in ons land moeten worden ingevoerd?

Antwoord ontvangen op 12 maart 2010 :

De zwarte doos die hier wordt bedoeld, betreft een systeem dat bij diefstal, ongeval of panne automatisch de geografische positie van het voertuig bepaalt en dat de hulpdiensten al dan niet automatisch verwittigt.

Dergelijk project wordt reeds op Europees niveau bestudeerd onder de benaming “e-call”, waarbij het de bedoeling is om binnen afzienbare tijd een gelijkaardig systeem te verplichten in alle voertuigen. Daarbij dienen er op nationaal niveau de nodige technische voorzieningen tot stand te komen om de automatische verbinding tussen het voertuig en de hulpdiensten tot stand te brengen. Dit kan trouwens gebeuren volgens verschillende technologieën, zoals GSM of GPS.

Het is dus duidelijk de bedoeling dat een gelijkaardig systeem in Europees verband tot stand komt, mede gelet op het feit dat de technische normering van de voertuigen op Europees niveau gebeurt en de individuele lidstaten geen bijkomende eisen mogen stellen.

Het is natuurlijk perfect mogelijk dat automobilisten, die lid zijn van een hulpverleningsorganisatie, dit systeem laten installeren in hun auto en op deze wijze van de aangeboden dienstverlening van deze organisatie kunnen genieten.