Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6893

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 9 februari 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Busvervoermaatschappijen - Controles - Aantallen – Vaak voorkomende problemen

vervoersonderneming
autobus
rijtijd
overtreding van het verkeersreglement
politiecontrole

Chronologie

9/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010)
16/3/2010Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-6894

Vraag nr. 4-6893 d.d. 9 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het kader van mijn werkzaamheden in de commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden van de Senaat kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen.

1. Hoeveel busmaatschappijen werden vorig jaar gecontroleerd op de correcte naleving van de wetgeving inzake veiligheid, rij- en rusttijden en infrastructuur? Graag kreeg ik ook een vergelijking met de voorgaande jaren.

2. Hoeveel processen-verbaal werden vorig jaar opgesteld voor bussen voor personenvervoer die niet conform de wetgeving waren? Graag kreeg ik ook een vergelijking met de voorgaande jaren.

3. Welke problemen worden bij de busmaatschappijen het vaakst vastgesteld? Graag kreeg ik ook een vergelijking met de voorgaande jaren.

4. Wat zijn de resultaten van de operatie "Soleil" waarbij specifiek de vakantiebussen naar Marokko werden gecontroleerd?

Antwoord ontvangen op 16 maart 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag :

  1. De nationale gegevensbank bevat geen informatie met betrekking tot het aantal controles op busmaatschappijen.

  2. In de tabellen hieronder vind u het aantal onmiddellijke inningen en processen verbaal waarbij een autobus/autocar als betrokken voertuig werd aangeduid.

Er werd een aparte tabel gemaakt voor alle inbreuken en één voor de inbreuken met betrekking tot rij- en rusttijden / tachograaf.

Jaar van de overtreding

Aantal PV/OI (alle inbreuken)

2007

6 309

2008

7 481

Jaar van de overtreding

Aantal PV/OI (rij- en rusttijden/tachograaf)

2007

235

2008

197

  1. In de tabellen in bijlage vindt u de top 5 van de inbreuken die worden begaan door autobussen en autocars. Ook hier wordt een onderscheid gemaakt tussen alle inbreuken en de inbreuken met betrekking tot rij- en rusttijden / tachograaf.

  2. De nationale gegevensbank bevat geen informatie met betrekking tot specifieke controles op busmaatschappijen zoals de geciteerde operatie Soleil.

"De door het geachte lid gevraagde gegevens werden haar rechtstreeks meegedeeld. Gelet op de aard ervan worden zij niet gepubliceerd, maar liggen zij ter inzage bij de griffie van de Senaat."