Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6619

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 27 januari 2010

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid - Beheer van de activa - Procedureregels - Maatregelen

ministerie
Rekenhof (België)
materiaalbeheer
zaakregister

Chronologie

27/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/2/2010)
30/3/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6619 d.d. 27 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Rekenhof onderzocht of alle overheidsdiensten beschikken over concrete, formeel vastgelegde regels voor de bewaring en beveiliging van hun activa en de bijbehorende gegevensbestanden. Geen enkel departement bleek geactualiseerde procedureregels te hebben die geldig waren voor alle diensten en activa. Bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid blijken er alleen zulke procedureregels te bestaan voor informaticamateriaal.

1. Heeft de geachte minister reeds de nodige maatregelen genomen om vergelijkbare procedureregels te laten opstellen voor de andere activa van de FOD Sociale Zekerheid?

2. Vanaf welke datum zullen die van kracht worden?

Antwoord ontvangen op 30 maart 2010 :

1. Op initiatief van de Facilitaire dienst van de Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid, werd een werkgroep opgericht om de procedureregels en de inventariswijze van de verschillende overheidsdiensten beter op elkaar af te stemmen.

Omdat het rapport van het Rekenhof niet een volledig sluitend voorbeeld kan aanduiden als goede leerling, neemt de afstemming wat meer tijd dan voorzien.

2. Voor het zomerreces zal de FOD Sociale Zekerheid de procedure en methodologie voor de inventarisatie van zijn activa vaststellen.

Met behulp van jobstudenten zal het fysieke werk van de inventaris aanvatten.