Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6504

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 15 januari 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer - Directoraten-generaal Mobiliteit, Maritiem Vervoer en Luchtvaart - Ontbreken van inventarissen - Maatregelen

ministerie
Rekenhof (België)
materiaalbeheer
zaakregister

Chronologie

15/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/2/2010)
9/2/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6504 d.d. 15 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit een rapport van het Rekenhof betreffende de inventarisatie en beveiliging van materiële vaste activa bij de federale overheidsdiensten, goedgekeurd op 16 september 2009, blijkt dat er geen inventaris kon worden voorgelegd van de directoraten-generaal Mobiliteit, Maritiem Vervoer en Luchtvaart van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer.

1. Wat is de oorzaak van deze nalatigheden?

2. Welke maatregelen heeft de geachte staatssecretaris reeds genomen om deze lacunes weg te werken?

Antwoord ontvangen op 9 februari 2010 :

Ik heb de eer aan de senator te antwoorden wat volgt:

1. Binnen de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer worden verscheidene gedeeltelijke inventarissen beheerd. Deze hebben voornamelijk betrekking op informatica-materiaal (pc’s, laptops, ...), voertuigen en GSM’s, Deze inventarissen omvatten het geheel van de FOD, met inbegrip van de directoraten-generaal (DG) Mobiliteit, Maritiem Vervoer en Luchtvaart. Het departement beschikt evenwel niet over een permanente, geconsolideerde fysieke inventaris van alle materiële activa.

Zoals uit het verslag van het Rekenhof blijkt, is dit het geval bij de meeste van de diensten van algemeen bestuur. Het ontbreken van een aangepast beheersinstrument heeft daar ongetwijfeld toe bijgedragen.

2. Mijn departement zal de inventarisproblematiek aanpakken binnen het kader van het project FEDCOM van de federale overheid. Dit project zal uitvoering geven aan de nieuwe comptabiliteitswet. Het maakt gebruik van software waarin de algemene en de begrotingsboekhouding zijn geïntegreerd, en bevat een module “vaste activa” waarin de materiële vaste activa zodanig kunnen worden beheerd, dat inventarislijsten kunnen worden gegenereerd. De invoering van het FEDCOM project binnen mijn departement is voorzien voor 1 januari 2011.